mandag 2. juli 2012

Skodilla - del to

Det er ikke bare sko jeg kan gå med som er fint. 
Jeg har lenge vært på utkikk etter noen ordentlig gamle sko, bare for å ha til pynt.
Har kikket rundt på loppemarkeder men jeg har ikke hatt noe særlig til flaks. 
I helgen tok vi en spontan tur til Kopparberg i Sverige. 
Veldig hyggelig å tilbringe litt tid med familie som jeg ikke har sett på en god stund. 
Vi var så heldige å komme akkurat den helgen da de arrangerte Kulturglimtar. 
Her var det mye fint å få med seg, og enkelte steder gikk jeg ganske så målløs rundt.
Jeg hadde selvfølgelig glemt kameraet mitt hjemme (det gikk litt fort i svingene), men tok noen bilder med mobilen. 
Nå må jeg finne kabelen sånn at jeg får overført dem.
 Men i hvert fall - vi havnet inne hos en gammel skomaker (han var så gammel at han hadde blitt til voks - thihihi) 
Her var det overflod av gamle lester og sko og alt hva et interiørhjerte kan begjære
*knis*
Men dette var jo et museum, så det var liksom ikke bare å ta med seg noe. 
Men så plutselig sier fetteren til pappa:
"Jag hadde med dom här som jag fann under trappan hemma. Dom er minst 100 år gamla. Jag tog dem med för att förära dom til museèt, men så kom jag til att tänka på deg.
Varsågod Elin - dom kan du ta"
(jeg måtte bare skrive på litt gebrokkent svensk. så sjarmerende!)
 
Og der står jeg med kulerunde øyne og åpen munn. Så nok ganske teit ut kan jeg tenke meg.
En lykkelig Elin fløy på en sky ut av museumet. 
Så skulle jeg vel kanskje vasket og pyntet dem litt, men kom frem til at jeg synes de var supersjarmerende akkurat sånn som de var. 
Hundre år gammel møkk kan man vel også like? 
*smil*
Nå liker jeg tanken på at dette er noen skikkelige arbeidssko, godt brukt ute på åkeren eller i smia. Men ser man ordentlig på dem så kan det faktisk se ut til at det er damesko. Tenker på mønsteret på tuppen. Så at jeg da har de i et stilleben med et gammelt blondelommetørklæ og toppen til den gamle singer symaskina passer vel i grunn bra;) 
Da var jeg tydeligvis litt tilbake her i Blogglandia.
Håper dere får en fin uke!

  post signature

4 kommentarer:

Mette`s hus og hjem sa...

Heia Elin :)

Beklager lite besøk fra meg, har vært litt opp og ned i det siste både med bloggen og på hjemmebasis men satser på at det blir en skikkelig opptur nå :)

Ja, møkk er møkk å det liker vi jo, ble et herlig stilleben med de tøffe skoene, snill svenske :))

Ønsker deg ei fin ny uke
Klem Mette :))

Rebecka sa...

Hei:O)
Så HERLIGA skor!!! Blir jo bare boblende glad av å lese innlegget, kjenner igjen den feelingen :O) Håper dere har det bra!!! Gleder meg til et besøk i ditt koselige aneks snart igjen.
Klem Rebecka

Hjem og Glede sa...

Å hei skjønne Elin!
Så koselig at du hadde vært innom meg.....jeg ble og glad!
For noen tøffe sko og de var nok ment to be for deg ja!
Du har virkelig sansen,man kan jo drømme seg bort hvilken historie de skoene har...spennende!
Må du ha en koselig dag,her i Bergen er det grått i dag...pytt,pytt.

Take care skjønne du!

Klem Camilla;)

Anne Elisabeth sa...

Wooow ! Noe så stilig !! Da var du jo kjempeheldig !!:)