mandag 16. juli 2012

Lovlig hverdagssnadder - seige sjokoladekjeks

Dette er strengt tatt ikke noe vi spiser hver dag.
 Men har man veldig lyst på noe søtt i hverdagen så er dette et veldig godt alternativ.
Oppskriften har jeg funnet inne på en lavkarboblogg, 
men akkurat nå husker jeg ikke hvem. 
Jeg har selv lagt til peanøtter noe som ble veldig godt.
Oppskriften er følgende:
150 gr finmalte mandler
110 gr romtemperert smør
40 gr sukrin
5 gr annet søtt
1 1/2 ss yaconsirup (kjøpes på helsekost)
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
100 gr sjokolade - mørk med mye kakaoinnhold eller sukkerfri.
Ev. en håndfull peanøtter
(her har jeg lagd dobbel oppskrift)

 Pisk smør og sukrin/annet søtt til myk krem. 
Deretter tar du i sirup.
 Hakk sjokolade og peanøtter grovt.

 Ha alle ingrediensene oppi kremen og bland godt sammen.
 Bruk to teskjeer og legg klatter på bakepapiret. 
Det blir ca 30 ut av en vanlig porsjon.

Stek på 180 grader i ca 10 - 15 min.
 Følg med! 
Når du ser at den begynner å bli brun i kantene (sånn som her) så tar du dem ut. 
De er veldig bløte med en gang. 

 La de avkjøle helt før du putter dem i tett boks.
En liten advarsel på slutten.
Disse kjeksene er sterkt vanedannede så jeg anbefaler å lage et lass når du først er i gang *smil*
Satser på at jeg har nok til danskebesøket vi får til helgen. Vanskelig å holde fingrene fra nemlig;)
Da håper jeg at jeg har inspirert noen av dere til å prøve.
Håper det smaker.
Ha en flott ny uke folkens!

post signature

4 kommentarer:

Hjem og Glede sa...

Å herligalondon....de så gode ut!
Tror neppe du har nok til danskene....hi,hi.
Er jo ALLTID snopesyk jeg.....sikkert derfor jeg er så søt....ho.ho.føler meg så morsom i dag!
Kos deg videre skjønne du!
Så sees vi på bloggen min venn.

Søt klem Camilla.

merethe sa...

Disse så veldig gode ut Elin. :) Tror jeg må prøve dem en dag. Men faren er at jeg momser de opp ganske fort ;) I går var en skikkelig hagekose dag. Ja det ble kveld også faktisk. :) Godt med sol og oppholdsvær nå.Håper det varer lenge. :) SÅ stilig kakeboks du har med rose på. Ønsker deg fine dager. klemmer Merethe

Fjordheim sa...

Mmmm... denne kjeksen høres kjempegod ut.
Den må nok prøves en gang.
Et nydelig skap du var heldig å få veldig billig, Forstår godt at du ikke ville selge det videre, det hadde ikke jeg heller gjort :)

Elin Sundström sa...

Hei!

Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

Jeg la merke til at du har smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

Vi er for tiden rangert som den nest største side i verden i vårt marked der vi er i 37 forskjellige land. Alleoppskrifter.no har et stort antall besøkende som genererer høy trafikk fordi har over 20.000 unike besøkende / dag.

Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Varme hilsen,

Elin, Alleoppskrifter
http://www.alleoppskrifter.no/