fredag 6. april 2012

Marsipan i påsken må man jo ha:)

Håper dere har noen flotte påskedager der ute.
Her tar vi det veldig stille og rolig. I morgen kommer søsteren min sammen med verdens beste nieser. Det blir koselig:)
Ellers så venter jeg egentlig mest på at hverdagen skal begynne igjen sånn at det kan bli litt fart på disse i Colombia. Påsken passet liksom ikke helt for oss nå.
Men vi gjør det beste ut av det og nyter noen ekstra fridager uansett.

Noe som virkelig hører påsken til er marsipan.
Jeg får en raptus til jul også, men det er lettere å unnvære den da enn det er i påsken.
Litt skeier man jo ut. Det er jo tross alt påske bare en gang i året.
Men man trenger jo ikke sitte og dytte i seg flere ganger til dagen, hver eneste dag.
Derfor så synes jeg det er greit å lage noe som er litt mer lovlig.
Marsipan med god samvittighet *smil*
Dersom man passer kaloriene så bør man ikke spise så veldig mye av dette heller. Men sukkeret er jo unnlatt og da er mye gjort allerede. Får man i tillegg lagt inn et par turer i løpet av påsken så spis med god samvittighet.
Skal jo være til å kose seg *smil*
Jeg lagde en stor porsjon denne gangen. Kanskje litt for stor, men noe i meg sier at marsipankulene allikevel ikke blir liggende noe særlig lenge;)
Her kommer oppskriften i hvert fall:

  • 700 gr skåldet og malte mandler
  • ca 30 gr valnøttkjerner (skulle bruke det opp)
  • 2 ss sukrinmelis
  • 4 ss tagatesse (prøv deg frem)
  • ca 1 ts kanel
  • ca 1 ts vaniljepulver
  • ca 3 eggehvitter (jeg hadde 4 men det be for mye)
  • skallet av en appelsin. I tillegg skviste jeg ut saften av den ene halvdelen
  • ca 1 ss whiskey ( litt lite smak av den så en kan fint ta litt til)
  • ca 1 ts indisk tragant
  • gul konditorfarge
  • ca 300 gr sukkerfri sjokolade

Skåld og mal mandlene først.(putt valnøttkjernene i blendern sammen med mandlene) Bland i søtt og tragant og del mandelmassen i to. 
I den ene halvdelen tok jeg vaniljepulver og whiskey. Deretter eggehvitter til passende konsistens. Dette er klissete. Neste gang skal jeg ha på meg engangshansker tror jeg. Trill kuler og sett i kjøleskap.

I den andre halvparten tok jeg kanel, appelsinskall, appelsinsaft og ca en halv flaske gul konditorfarge. Rør sammen med eggehvitter til deigen kjennes fast og smidig ut. Trill kuler (eller noe annet morsomt) og sett i kjøleskap.
Smelt sjokoladen og dypp kulene oppi. Jeg tar gjerne en og en. Trengs kanskje ikke men. Bruk en gaffel eller annet egnet redskap til å få dem opp.
 Sett inn i kjøleskapet for at sjokoladen skal stivne.
Etter et par timer er de ferdige og klare til å nytes.
Og folkens - dette er godt!!
Da må dere fortsatt ha en strålende påske uansett hvor dere er *smil*

post signature

3 kommentarer:

MissMette sa...

Hei Elin :)
Ja, det er lov å kose seg med litt slikt godt innimellom :)) Marsipan med sjokolade er nydelig godt da! :) Ønsker deg en fortsatt riktig God Påske ღ ... og så håper jeg at ting ordner seg snart for dere ღ Største klemmmen til deg ღ Mette

Recipe for Joy sa...

Heisann. :)
Veldig greit med et litt sunnere alternativ. Synd jeg ikke så denne oppskriften tidligere. Kanskje jeg hadde byttet ut litt av snopen. ;) Vært altforstort snop inntak denne påsken føler jeg. Buksene strammer litt ekstra rundt livet om dagen. ;) Blir godt med hverdag igjen tror jeg. ;)

Ha en fin kveld. Klem :)

Franske drømmer sa...

Jeg får vann i munnen bare tanken på marsipan... ;-)