søndag 19. februar 2012

Fastelavnsboller på lavkarbo...

Selv om man spiser lavkarbo så vil man jo gjerne kose seg.
Og de siste dagene her før denne søndagen så har jeg tenkt hva jeg kan bruke i stede for de tradisjonelle bollene eller vannbakkels.
Boller med krem og syltetøy er knallgodt. Men det kan jo ikke vi spise. Dessuten så prøvde jeg meg på en versjon av det i fjor. De ble ganske gode, men ikke optimale.
Og dessuten så forbinder jeg mest vannbakkels med fastelavn jeg da.
Men her for et par-tre uker siden så lagde jeg noe som blir kalt oopsie rolls for å bruke det som brød til reker.
Det ble kjempegodt og jeg savnet ikke loffen i det hele tatt.
Oppskriften var også noe av det enkleste jeg har vært borti noen ganger.
Så denne oppskriften måtte vel kunne brukes til mye tenkte jeg...
Og dermed så hadde ideèn slått form.

Litt triksing og jeg kom frem til dette:

  • tre egg
  • 1/2 ts bakepulver
  • 100 gr søt ost 
  • 1 ss bakemiks/bakepro/proteinpulver
  • 1 ss tagatose
Skill eggene og stivpisk eggehvitene sammen med bakepulveret. Husk helt rene og gjerne kalde arbeidsverktøy.
Bland resten av ingrediensene med en miksmaster. 
Vend de stive eggehvitene forsiktig inn i røra og fordel røra i store muffinsformer. Er nok en fordel å smøre muffinsformene før du fordeler røra oppi. Det hadde jeg glemt.
La steke midt i ovnen på 160 grader i 20-30 min. Kommer litt av på ovnen deres.
La de så bli kalde.
Del de i to og fyll dem med sukkerfritt jordbærsyltetøy, krem søtet med tagatose (eller annen søtning) og et lite dryss sukrinmelis på toppen.
Folkens - dette var virkelig fastelavnsboller!

Vi hadde med oss ned til farmor og dette var noe av det beste hun hadde smakt.
Og hun spiser ikke lavkarbo for å si det sånn *smil*

Utgangspunkt for oppskriften har jeg funnet her inne på lavkarboforumet.  Og for dere så titter innom der så ser dere sikkert at det er uante muligheter i denne oppskriften.

Da håper jeg at dere har en flott fastelavnssøndag - med eller uten boller :)

post signature

1 kommentar:

Jatte sa...

Mmm, spennende!! MÅ prøves :)

God søndag,
klem jatte!