tirsdag 10. januar 2012

Svensk "jukse"risotto

Jeg er vokst opp med risotto. Og den oppskriften er noe jeg har tatt med meg videre etter at jeg flyttet hjemmefra. Og hver gang jeg spiser det så sitter jeg med gode minner og nyter maten min.
Dette året som vi har gått på lavkarbo er risotto en av de (få) tingene jeg har savnet. Men jeg har rett og slett ikke sett for meg at jeg ville finne en god erstatter for risen siden den er såpass dominerende. Det er jo tross alt risotto *smil*

Men i dag fikk jeg det for meg at jeg skulle gjøre et forsøk. Tirsdag er jo fiskedag her i huset (til min kjære danske sin store fortvilelse) og det er alltid moro å prøve noe nytt.
Men nok prat her. Her kommer oppskriften:
(denne dingsen fra Tupperware er genial til å raspe. Eller så går det fint med en foodprocessor)
  • Et blomkålhode som raspes fint og puttes i mikroen med en god klatt smør i midten. Varmes i 5 minutter. Nå har du lagd jukseris.
  • 1 tomat
  • 1 liten løk
  • 1/2 grønn paprika
  • 3 hardkokte egg
  • 2 bokser tunfisk i vann
  • salt og pepper
Hakk tomat, løk og paprika i terninger. Eggene deles i skiver. 
Hell vannet av tunfisken.
Bland sammen og smak til med salt og pepper.
Ferdig til å nytes!
(Ser litt flykræsj ut men smaker nydelig)
Dersom noen av dere prøver dere på dette så gi meg en liten tilbakemelding da vel:)
Håper dere har en flott tirsdag!

post signature

3 kommentarer:

Har en drøm... sa...

Det så jo faktisk ut som risotto og:)
Hørtes godt ut, bortsett fra tunfisken, jeg ville nok tatt skinke eller bacon i stedet:) Mn vet ikke om det er "lov" på lavkarbo:)

merethe sa...

Hei Elin :) dette kan jeg jo prøve.:) Elsker all slags fisk så det er ikke noe problem. :) I dag skal jeg lage blomkålstappe og ha stekt kyllingfile til. Enkel og lettvin mat når gubben er på seinvakt. klem Merethe

Romantikk-takk. sa...

Hei.
Den så virkelig god og sunn ut. Den skal prøves men da må tunfisken byttes ut,liker all slags fisk utenom den. :)) Så du oppskriftshefte som var med i det nyeste Allers ? Mye bra der så det ut til.
Klem til deg og lykke til videre.