onsdag 18. januar 2012

Minner fra fordums tider....

Her før jul så fikk farmor fast sykehjemsplass. Etter en kamp som har vart i nesten ett år. Skal ikke være så enkelt med dette helsevesenet som vi har her til lands. Men nå er hun på plass, og selv om hun ikke stortrives, så har jeg et håp om at hun vil slå seg til ro. Det er i hvert fall godt for oss pårørende at hun nå får den hjelpen hun trenger. Ikke minst for oss som skal til Colombia om forhåpentligvis ikke altfor lenge.
(kjærlighet)
Det at hun nå har flyttet innebar jo at leiligheten måtte tømmes. Og det var ikke småtteri for å si det sånn. Men en interessant opplevelse. For jo dypere en kom inn i kriker og kroker, jo mer dukket opp. For eksempel skilsmisseattesten til oldemor fra 1920-tallet *smil*
Det har vært en spennende reise å gå gjennom alle disse papirene. Jeg følte at jeg ble mer kjent med familien rett og slett, fra langt tilbake i tid. Hadde jeg ikke gått gjennom disse papirene så hadde jeg vel heller aldri funnet ut hva tippoldeforeldrene mine het. Ett sett av dem i hvert fall:)
Noe av det som også ble med meg hjem er dette gamle smykkeskrinet. 
(litt grumsete bilde)
Jeg synes det var helt nydelig og passet perfekt sammen med et bilde av farmor som ung pike. 
Det er noe helt spesielt å bruke ting fra familien i interiøret. Sånn sett kommer vi aldri til å få et stilrent hus. Til det så har vi altfor mange ting som betyr noe for oss, og som tilhører forskjellige stilarter og tid. Men det gjør ingenting. 
For vi omgir oss med minner...
( hele familiens mor er du også <3 )
Har dere ting som betyr noe helt spesielt?
Ha en fin onsdag alle sammen!

 
post signature

9 kommentarer:

Hulda sa...

Alltid trist når noen må på sykehjem, syns jeg, selvom det jo sikkert er til det beste. Kan tenke meg at det var en opplevelse å finne alle de fine sakene. Morsomt med den attesten fra din oldemor. ;)

http://www.ninasskatter.com/ sa...

sÅ BRA HUN HAR FÅTT SEG FAST PLASS.HÅPER DE TAR GODT VARE PÅ HENNE:)
kOSELIG BLOGG DU HAR, FØLGER DEG VIDERE.
hA EN FIN DAG!
Klem Nina

Nostalgi i nr. 9 sa...

Så vakkert innlegg på bloggen din, fint å se hvordan du setter pris minnene :-)

Ønsker deg en fin onsdag
:-) Anita

Synnøve sa...

Så masse fine minner og ting du har etter familien din.
En kan ikke innredet et hjem med kjøpte ting, en må ha familiebilder og saker etter familien sin også,får at det skal bli et hjem + blomster. Mener jeg:-))
Ha en fin dag:-)
Klem

Hespe sa...

Så godt å høre at det har ordnet seg for bestemor! Er jo litt trist når de gamle må flytte på syke-/aldershjem, men det viktigste er jo som du skriver at hun har det bra, og får den omsorgen og pleien hun trenger.

Kan tenke meg at det var en opplevelse å gå gjennom sakene- Skilsmisseattest fra 1920, det er jo faktisk ganske spesielt da - var jo ikke akkurat vanlig å skilles på den tiden.

Ha en fortsatt fin kveld!

Klem fra Hildegunn

Min blogg om Interiør, lopper og brukting. sa...

Det er alltid på godt og vondt når de elste i generasjoenen må få mer hjelp enn hva vi pårørende kan hjelpe til med. Så håper virkelig hun finner sin plass der, men det var noen fine minner du har fått.
Ønsker deg en strålende helg :))

klemmer

Laila sa...

Så bra at hun har fått plass, men det er litt trist også.
Deler av helsevesenet er veldig bra, men noe er forferdelig dårlig, så alle som har oppegående pårørende som kan følge med er heldig.
Jeg har også noen ting fra besteforeldre og foreldre som er borte nå, veldig koselig og ha.
Ha en fin dag, klem Laila

mimmi-leone sa...

Håper det går greit med farmoren din.
Alle slike skatter blir en reise gjennom et liv, fine minner og ta vare på.

En god dag til deg!

Hilsen fra mimmi-leone

Beate sa...

Jeg sjekker før jubelbrøl fra deg hver dag nå:-)