tirsdag 13. september 2011

Lakseform

I dag våknet jeg og var pling våken kl 0410.
Jeg snudde meg rundt og prøvde å tvinge meg selv til å sove videre. Men når først kroppen har bestemt seg så får den bestemme også. Så jeg hadde god tid i dag. Fikk til og med tatt meg en kopp kaffe før jeg dro på jobb.
Utover dagen har jeg bare blitt trøttere og trøttere, og tanken på å komme hjem og stå i lang tid på kjøkkenet var ikke fristende.
Men fisken var tatt opp, og den skulle brukes. Er jo ikke tirsdag uten grunn *smil*.
På vei hjemover tenkte jeg over hvordan jeg skulle tilberede den på enklest mulig måte.
Og om jeg får si det selv så ble jeg meget fornøyd.
Så her kommer nok en oppskrift fra meg. 
Lakseform:

  • passe mengde brokkoli
  • passe mengde blomkål
  • en gulrot
  • noen ringer purre
  • laks (jeg brukte 400 gr)
Brokkoli, blomkål og purre kjøres i foodprocessor så det blir som jukseris. Gulroten rives opp og dette blir blandet oppi en smurt ildfast form. Legg laks på toppen av grønnsakene.
  • halvt beger creme fraiche
  • halvt beger seterrømme
  • halvt glass marinert fetaost - den med chili
  • paprikakrydder, chilikrydder, salt og pepper
Bland CF, rømme og fetaost. Ta gjerne med noe av oljen . Smak til med krydder. Hell blandingen over i fatet og topp med revet ost.
Inn i ovnen på 200 grader i en halv time.

Enjoy!

post signature

7 kommentarer:

Synnøve sa...

Nå ble jeg sulten:-) For jeg har ikke laget middag ennå.
Her blir det bruchetta med aoili og stekt sopp.
Ble det en dupp på sofaen i ettermiddag?:-)

Klem Synnøve

Christel - Bakketun sa...

Det hørtes og så jammen godt ut! Er så facinert over hvor flinke dere er til lavkarbo! Tror jeg ville strevd med lunsjen på jobb.

Nei, gubben vet ikke at jeg driver å kvinifiserer gutterommet litt mens han er borte nei. Men han bør bli fornøyd for nå kan det jo brukes ;) Kommer før og etter bilder etterhvert, men nå maler jeg møbler der.

Ha en fortsatt fin fin uke.

Klem, Christel

merethe sa...

Det hørtes godt ut. Lager ofte laks til middag med en litt kjedeligere vri... :) så dette var absolutt noe å tenke på. Klem og god kveld.

Maliva`s verden sa...

Mmmmmmm....denne må prøves. Har vært på utkikk etter nye oppskrifter på fiskretter, så nå hadde jeg flaks. Ha en fin kveld! Klem fra meg

Tulip sa...

Hei.
Så godt det så ut...det skal jeg jammen prøve en dag!
Takk for tipset!

karmucaycuquino sa...

que bolg más bonito, si tienes un rato te invito a pasearte por el mio
un saludo desde España
http://karmucaycuquino.blogspot.com/

Hespe sa...

Ikke tid for å bli sulten nå, men det ble jeg jommen... Lakseformen både høres og ser veldig god ut!!

Ønsker deg en strålende flott torsdag i morgen!

Klem fra Hildegunn