torsdag 9. juni 2011

Litt mat igjen:)

Det er enkelte ting som ikke er noen hemmelighet.
En ting er at min kjære danske er veldig kresen - spesielt når det kommer til fisk.
Det andre er at vi spiser lavkarbo om dagen.
Etter min søking etter noe som kunne tilfredsstille en kresen gane fant jeg en oppskrift på fiskekarbonader. Egentlig skulle det være torsk, men jeg fant ut at jeg ville prøve meg med steinbit. Og det ble over all forventning. Med min kjære danskes ord: "Det var jævla godt";)
Og da må jeg jo dele oppskriften med dere da.
Steinbitkarbonader:
800 gram steinbit
2,5 dl fløte
2 egg
1/2 purre
1 ts salt og 1 ts pepper
80 grm bacon i terninger
80 gr ost
Kutt fisken i terninger. Putt dette i foodprocessoren sammen med fløte, egg, purre og krydder.
Kjør på full hastighet i 20 sekunder til blandingen er jevn.
Rør inn bacon og ost.
Stek i smør på begge sider. Deretter 20 min i ovn.
Til karbonadene serverte jeg rotmos. En liten forandring til blomkålmosen som vi spiser mye av.
Den lager jeg sånn:
Skjær opp passe mengde med grønnsakene du ønsker å bruke.
Jeg hadde en gulrot, blomkål, brokkoli, en vårløk, en bit sellerirot og et hvitløkfedd.
Kok det godt mørt. Sleng gjerne en smørklatt og litt fløte i vannet. Det gir en rundere smak.
Hell av vannet, mos med en stavmikser, ta gjerne nok en liten smørklatt og en skvett fløte oppi. Smak til med salt og pepper.
Da håper jeg det er noen som synes dette virker spennende.
Dette komme i hvert fall til å bli servert her hjemme igjen:)
Ha en fin kveld videre folkens!

post signature

4 kommentarer:

Synnøve sa...

Dette skal jeg lage en dag! Hørtes kjempegodt ut.
Går på lavkarbo, men begynner og bli lei kjenner jeg..
Vil gjerne ha oppskrift på pizza, så det kan du lage et innlegg om:))

Klem Synnøve

Synnøve sa...

Hei igjen!!
Sriften, for jeg til ved og legge til bildetekst, når jeg legger inn bilder. Håper du skjønner hva jeg mener:)
Synnøve

MissMette sa...

Tusen takk for at du deler, Elin ღ
Så UTROLIG godt ut, oppskriften er
nå notert og lagret...
Ønsker deg en strålende pinsehelg :)
Kos deg masse og nyt dagene, stor
klem fra Mette

Eva sa...

Nam nam...dette hørtes veldig godt ut! Må prøves en dag :)

Ha en flott helg!