mandag 9. mai 2011

Bryllup og is...

Det ble plutselig en veldig lang påskeferie på meg visst.
Er ganske frustrerende at tiden rett og slett ikke strekker til sånn som jeg vil.
Men nå er jeg her, og det er forhåpentligvis dere også:)
I uka som har gått har jeg vært travelt opptatt med å lage innbydelser til min kjære brors bryllup som skal stå i august.

46 stykker ble endelig ferdig i går morges. Jeg sto opp halv seks og satte i gang med siste innspurt. Hva gjør man da når man drømmer om dem om natta? *smil*

Godt fornøyd ble jeg i hvert fall.
Ellers så har jeg gått til anskaffelse av en ismaskin.
Vurderte lenge frem og tilbake for det er jo i utgangspunktet lett å lage uten noen vidundermaskin. Men siden vi nå går på lavkarbo og is ikke akkurat er enkelt å finne der ute, så tenkte jeg rett og slett å gjøre dette her på enklest mulig måte.
Det som er testa er lakrisis og karamellis. Og jeg er frelst. Fantastisk godt og noe så enkelt!
Så jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere.
2 store porsjoner:
  • 3 dl fløte
  • 3 eggeplommer
  • søtning til du selv synes det er passe - jeg bruker som regel flytende natreen
  • den smakstilsetningen du vil ha. For eksempel 70 gr Werthers eche karamelldrops (sukkerfrie) eller tyrkisk pepper fra Sverige (sukkerfri variant)
Rør sammen eggeplommer og søtning. Pisk kremen nesten stiv. Bland sammen med plommer. Knus sukkertøyene i en blender til nærmest mel og rør sammen med det andre. Dersom du ikke har ismaskin så putter du dette i en bolle og inn i fryseren. rør i den ca en gang i halvtimen til ønsket konsistens. Har du ismaskin så heller du massen etter du har satt på den. Rør til ønsket konsistens.
I maskina får den softiskonsistens. Nam nam nam!
Dette blir en fast slager hos oss i sommer i hvert fall.

Håper dere nyter det fantastiske været vi har om dagen. I dag skal jeg ut i garasjen og male verandamøbler. Følg med her inne:)

post signature

7 kommentarer:

Line sa...

Så flotte innbydelsene ble Elin. Helt nydelige. <3 Is maskin hørtes spennende ut. Kanskje det er en investering å tenke på. ;o)) Ønsker deg en strålende dag videre.
Klem

merethe sa...

Hei ELin. Så koselig å se at det står til liv :) Vakre innbydelser du har laget. Helt nydelige! Ja nå er det helt sommer igjen og jeg bort mer eller mindre ute. Her flettes det pilegjerder og graves i jorda. Spennende med slik is... det skal jeg prøve meget snart. Det søtningmiddelet, kjøper du det på helsekost eller vanlig butikk? Ha det fiint, klemmer Merethe

Eva sa...

Så flotte invitasjoner :)
Hilsen Eva

MissMette sa...

Hei Elin :)
Nei, tiden rekker ikke alltid til, kjenner meg igjen her :) men godt at du er tilbake igjen, det er koselig ♥ Nydelige invitasjoner du har laget, og for en jobb!!! Dette kommer til å bli en suksess… Tusen takk også for hjemmelaget iskrem, det hørtes veldig godt ut og veldig lett… Ønsker deg en fortsatt strålende uke. Klem fra Mette

Jatte sa...

Hei Elin!

SÅÅ skjønne innbydelser, de er heldige de som er invitert og får ett slikt i posten♥

Ha en fin Tirsdag,
Klem jatte♥

Monica sa...

Jeg har aldri kommentert noe i en blogg,så vet ikke om dette kommer fram

Nydelige innbydelser,veldig stolt av at nettopp de blir sendt ut til våre bryllupsgjester,Du er bare best kjære svigerinne

Spent på denne isen din,får håpe jeg får en smak en gang,Du lager jo bare gode ting av det jeg har smakt til nå

En god dag ønskes med en klem fra meg:)

liven sa...

Kjempefine innbydelser Elin :o)

ha en fin helg!!