tirsdag 5. april 2011

Det nye testamentet anno 1875

Noen ganger er man bare heldig.
Som for eksempel når en leter etter noe i skuffer og skaper hos farmor.
Akkurat nå husker jeg ikke hva jeg lette etter. Men jeg husker veldig godt at jeg mistet helt pusten da jeg kom over denne skatten.
Det nye testamentet fra det herrens år 1875.
Den lå bortgjemt innerst i en skuff. Og jeg syntes at den burde få en verdig plass i interiøret. Og det fikk den hjemme hos oss. *smil*
Den er skikkelig gammel og velbrukt. Dette er en bibel som har tilhørt mine tippoldeforeldre. Tenk at den fremdeles er intakt! Jeg føler meg beæret for å ha den i mitt hjem.
Den får tankene mine til å tumle bakover i tid. Satt min tippoldemor og bladde i denne foran peisen? Ble det lest fra den til høytider? Eller lå den bare til pynt? Spørsmål som jeg aldri får svar på, men som allikevel er spennende å spekulere i.
Det nye testamentet har fått plass på det lille bordet vi har i kjellerstua. Her ligger den sammen med andre ting som betyr mye for meg. Som bildet av mormor og morfar som er ute på tur - arm i arm. Et bilde som gjør meg varm i hjertet:)
Synes den tok seg bra ut her den ligger. Og her blir den nok liggende en stund.
Nå skal jeg snart i seng. Dagene fyker avgårde og jeg henger nesten ikke med. Men jeg er blitt flinkere til å stenge ut ting.Jeg tar mer vare på meg selv nå og lar ikke alt gå inn på meg. Nytt kosthold og trening har også hjulpet meg veldig til å komme meg dit jeg er nå. Når jeg trener så stenger jeg ut alt annet. Og det er så deilig. En stund helt for meg selv hvor jeg bare tenker på meg selv. Det er noe alle burde få til i løpet av dagen - uansett hvordan en gjør det.
Så mitt råd til dere er:
Ta en pause i hverdagstresset og nyt et stille øyeblikk!
Håper dere har en fin tirsdag folkens!


post signature

7 kommentarer:

liven sa...

Det var et kjekt funn Elin!!
Så koselig med en slik arv...og nydelige bilder hos deg!
Trening er godt for alt....er avhengig jeg :o)

ha en fin kveld .o)

Ellinor sa...

For et funn :) Men jeg mistet nesten pusten da jeg så du hadde tent levende lys på bibelen!!!
Trening ja. Viktig. Jeg får puste bedre når jeg trener. Jeg får eb stund for meg selv og det er som meg deg... ingen andre tanker slipper til akkurat da.

JannePanne sa...

Så artig! Er selv stor fan av gamle saker og ting, og gleder meg over hver en liten sak jeg er heldig å finne:)

Ha en fin kveld:)

Janne:)

Mette sa...

Hei Elin
Oj, for en skatt!!! – syns det er såååå koselig å ha slike virkelig gamle bøker ♥ de er bare fantastiske flotte! Og så flott at du tar vare på slike gamle ting :) Nydelig du har det i gangen din, likte veldig godt, hylla, pynten og bordet med flotte ting på ♥ Både rart og spennende å tenke på at våre forferde har hatt slike ting, og vi har det nå… Flott bilde av din mormor og morfar og at du har det fremme ♥ Jeg har ikke kommet så langt at bilder er begynt å komme opp, men noen skal jeg ha opp – særlig fra besteforeldre og tippoldemor og slike bilder. Gleder meg til at ting begynner å komme sakte men sikkert her hos oss :)
Bra at du tar vare på seg selv, husk! – at det er det ingen andre som gjør for deg ♥ …og kosthold og trening er supert for alt. Skulle absolutt ha blitt flinkere på dette jeg også :) Ønsker deg en flott tirsdag og uke som kommer, stor klem fra Mette

The Hoegler Family sa...

For et flott funn og nydelig hjem dere har. Ha en fin uke vennen!

Klem klem

Ingunn sa...

Å , for en skatt du har.
Vi fant en gammel bibel på en brukt og antikkmesse en gang og den var kostbar i penger . Din er sikkert også det , men dyrebar på en helt annen måte !
Så mye annet fint du viser også :)

Min lille blogg om meg og mitt sa...

Det var et fantastisk funn og så gøy å ha det å kunne vise det fram, det er bare gull vært..