onsdag 9. mars 2011

Gårsdagens fiskemiddag.

Det er ingen hemmelighet at jeg har en utfordring med å finne fiskemiddager som faller i smak hos min kjære danske. Han er så klar over at hver tirsdag - da kommer det fisk på bordet.
Torskerygg.
De siste ukene så har vi gått over til å spise lavkarbomat. Det tok oss noen uker før vi tok steget ut i det ukjente. Litt engstelige også for at dette ikke ville passe de sarte ganer - les:min kjære.
Ovnsbakt i folie sammen med cherrytomat og småløk.
Men det går over all forventning. Kun en gang har vi spist det samme i løpet av disse 7 ukene vi har holdt på. Min kjære er frelst. Sitat: Hvorfor spiste vi ikke så god mat før?
Blomkål kokes i vann, fløte og smør.
Og ikke nok med at vi spiser lavkarbo om dagen. Men vi satser også på å holde oss i ketose. Maten består av 15-20 gr karbohydrater om dagen, i tillegg til proteiner og fett. De første ukene så sleit hodet mitt med det å få i seg såpass mye fett. Vi har jo i alle år fått høre at en skal spise magert og at fett ikke er sunt for kroppen. Men vet dere hva?
Dette funker!
Sprøstekt bacon og paprika.
Jeg kan ikke huske sist gang jeg følte meg så vel i kroppen. Energien har kommet tilbake samtidig som vi spiser variert mat hver dag. Ikke EN gang har jeg savnet ris, pasta, poteter og vanlig brød. For brød og knekkebrød baker jeg selv.
Torskerygg med blomkålmos, stekte tomat og løk med et dryss av sprøstekt bacon og paprika.
Jeg har til og med fått en bedre hud i ansiktet. Har i alle år vært veldig rødmussete og ømfintlig. Det har blitt adskillig bedre.
Dette har blitt en ny livsstil som vi begge trives med.
Sånn - så er katta ute av sekken her:)
Håper dere har en strålende 9 mars folkens!

post signature

10 kommentarer:

Romantikk-takk. sa...

Godt at det funker for noen. Har prøvd kuren jeg også men ga opp pga at jeg ble så grinete hehe og fikk DEN hodepinen. Holdt ut i 14 dager.

Lillelaila sa...

Det demrer litt for meg nå.. Lurer på om ikke lavkarbo var noe naboen snakket om tidlig i januar..
Denne fiskemiddagen så jo helt nydelig ut, og med så masse bacon da! Ble nysgjerrig på dette Elin!
Har du tips til hvor jeg finner ut mer? Kanskje det er håp for en mage i stadig ulage med dette..
Takker for awarden Elin! Velger å la den stå her hos deg, men er veldig glad og takknemlig for at du valgte å gi den til meg!
klem fra Laila

merethe sa...

Jeg spiser mye slik mat og synes det er toppers. Også er jo bivirkningen at man raser ned i kiloer og det var jeg veldig glad for. Det tar litt tid å komme inn i den tralten, men det er god mat ja. :) Har en oppskrift på hvit pizzabunn som det ikke er noe mel i. Jeg laget det til datter,svigersønn og barnebarn...alle spiste masse. Så her i huset kan vi lage slik mat når vi har besøk også. :) Her snør og blåser det kraftig i dag...skikkelig vårvær :D ha det fint Elin. Klemmer Merethe

Jannicke sa...

dette så utrolig godt ut! så flinke dere er, Elin! hvem har sagt at sunn mat ikke er godt? dette er et godt bevis.. lykke til videre :o) God klem fra J.

Ellinor sa...

Så bra at det fungerer :) Og den middagen så veldig god ut. Her i huset er fisk dessverre bannlyst, men det hender jeg fikser litt fisk til meg selv, mens mannen spiser ett eller annet med pasta ;)

w sa...

Det så veldig godt ut:)

Takk for koselig kommentar på bloggen min:)

Ha en flott torsdag:)
W

Synnøve sa...

Fiskemiddagen ser kjempegod ut.
lavkarbo er jeg litt nysgjerrig på:)
Ha efin kveld
Klem

Trine - Franske drømmer sa...

Lavkarbo er virkelig min greie også! Har vært litt sløv den siste tiden, men det er den livsstilen som funker her i huset :)
Da vi startet med lavkarbo, så gikk jeg ned 9 kg første uken, og 16 (!!) totalt på to. Så at det funker- I ALLER HØYESTE GRAD! ;)

Legg gjerne ut litt oppskrifter underveis, når dere finner noen gode retter ;) Anbefaler kokeboken til Sofie Hexeberg!

God helg, vennen!

Klemmer

salige lavendel sa...

Kjempespennende!! Er veldig opptatt av å spise sunt selv også, spiser masse masse grønnsaker hver dag. Men har ikke satt meg inn i lavkarbo-dietten. Håper du deler litt erfaringer og oppskrifter med oss framover =) Det er gøy å lære noe som er bra for kroppen og helsen!!

No.15 sa...

Diett....eller livsstil? Jeg velger det siste :)
Flinke, stå på.
Den siste uka har jeg spist mer karber og det merkes. Lærer kroppen mye bedre å kjenne synes jeg, man må vel prøve og feile litt underveis også, så lærer man av det. :)

klem