torsdag 24. februar 2011

Smaken er som baken...

Det er gøy med mangfold. Og det er gøy med forskjellige stilarter.
Jeg har ei god vennine som er veldig opptatt med interiør. Så vi har stortsett mye å prate om.
Men det som gjør samtalene enda mer spennende er at vi har to helt forskjellige stiler. Der jeg gjerne har et hvitt kjøkken med blondegardin og gjenbruk i bøtter og spann, vil hun heller ha en kjøkkeninnredning i høyglans grå med rene flater og lite nips.
Og de har et stilig hjem! Selv om det ikke er min stil så beundrer jeg hjemmet deres.

Forskjellige stiler er kult! Og det finnes masse flott der ute selv om ikke alt treffer en i sjela.
De siste onsdagene nå har jeg sett på "Tid for hjem" på tv2. Og etter hvert program så sitter jeg i sofaen med en skuffa følelse.
Er det bare meg som nesten får litt vondt av å se den stilen som de kjører hele tiden? Alle de sterke (grelle i mine øyne) fargene de bruker, de såkalte kule løsningene som innebærer finèrplater her og der og "hjemme"snekra møbler?!
Okej, skal være enig i at det er gjennomført. Men de sier jo gjerne også at de som bor der kanskje ikke hadde regnet med noe sånt.
Tar de i det hele tatt hensyn til hvordan resten av huset ser ut?
Det er ikke hver gang det blir like ille, men i går synes jeg det ble helt tragisk. Men det er min mening da.
Det er supert med mangfold, men da synes jeg også at et såpass "stabilt" program som "Tid for hjem" (som har gått så lenge nå) også burde kunne kjøre litt forskjellige stiler og ikke henge seg opp i det samme hele tiden. Det hjelper jo ikke at de bytter designere når alle de bruker har den samme stilen.
Kjenner jeg blir litt oppgitt her.
Mulig jeg kanskje provoserer noen her nå. Noen som har synspunkter?
(bildene er tatt nede i kjellerstua vår i kveld. Vi fyrer i peisen hver kveld nå i kulda. Innekos!)

post signature

20 kommentarer:

Hilde Heimdal sa...

Helt enig med deg !!! Det er gjenomført, men litt sært noen ganger ??? Hadde vært gøy se litt andre stiler ja !!! :)))

w sa...

Jeg er også enig med deg og Hilde;)

W

merethe sa...

Jeg er også helt enig med deg Elin. Det må alltid være grelle farger og veldig mye spesielle ting. De kunne jo ha innredet noe med herlige gjennbruksting i rolige fargenyanser. :) koselige bilder du viser. Her er det bare å kose seg med fyr på peisen og holde varmen til våren banker på. Ha det fint. Klem Merethe

Familien Furu sa...

Jeg er så enig med deg, sa til mannen min etter vi hadde sett en reklame for programmet "hadde jeg sett de på gårdsplassen vår så hadde jeg begynt å gråte" - jeg gidder ikke lenger se programmet, det er dårlig!

Irén sa...

Jeg får være "kjerringa mot strømmen" jeg da ;-)

"Tid for hjem" er et program jeg digger. Kanskje bittelitt ekstra siden jeg kjenner en av trekløveret. Anyway - det er ikke alltid jeg synes helt om løsningene, men stort sett.

Denne uken likte jeg godt kjøkkenet (minus "knottene", de ble for barnehage på en måte). Minuset denne gangen er at det ble kjøkken med stuekrok. Ikke omvendt.

Når de lager uterom har jeg til gode å bli skuffet. Synes det er knalltøft det de gjør.

Men som du sier Elin: "Smaken er som baken"! Og godt er det :-)

Crinoline sa...

Tenk at dere giftet dere i Venezia,så romantisk.Vi falt pladask for denne byen.Heldigvis har vi forkjellig smak ellers hadde det blitt kjedelig.Lenge siden jeg har sett Tid for hjem.Det ble litt for spesielt for meg...

Blonder og perler sa...

Så det programmet i går, og hadde det vært mitt hjem hadde jeg grini.
Ikke noe for meg..leste på nettsiden til tv2 etterpå at eierne var i sjokk, men at de etterhvert har lært seg å leve med det - kvinnen i huset liker det faktisk nå.

Godt at ikke alle er like..kjedelig om alle likte det samme. Det er ikke så mange i min omgangskrets som har samme stil som meg heller..

Ha en fin kveld.

Elin med Draumesidene sa...

Hei :) Eg har faktisk halla til å gjere om huset i minimalismens ånd, tidleg på 2000-talet. Men eg gjekk lei, og no har vi det sånn som for tolv år sidan. Eg likar ofte løysingane dei viser i Tid for Hjem, men synes det hadde vore kjekt å fått sett litt andre stilartar? Knottane i går synes eg vart "over the top", men andre ting likte eg. Men eg hadde fått sjokk viss eg kom heim til ei slik løysing. Eg hadde heller aldri latt nokon kome og ordne opp i huset mitt, uten mi meining om det meste ;) Eg MÅ ikkje sjå dette programmet heller, så konklusjonen er nok at eg hadde vore ein ivrigare tilskodar, dersom dei varierte type designer meir.

Fine bilder frå deg då Elin!

God klem!
E :)

Ellinor sa...

Også jeg som for en gangs skyld husket å ta det opp for å se det siden.
Ja, jeg synes ikke det er et like sprelsk program som de utenlandske oppussingsprogrammene....

Jatte sa...

Hei på deg!
Jeg er veldig enig.. Er det samme hele tiden, å jeg syns rett og slett det meste de gjør er stygt! Å det sier jeg ikke fordi det bare er en helt annen stil enn min egen, for jeg liker mange stiler jeg selv om det er en stil her hjemme hos meg!

Men de bruker så mye sre farger og matrialer og ja, dt virker ikke som om de tenker på hvordan resten av huset ser ut :)

Hadde aldri sluppet dem løs her hos meg ihvertfall.. hehe.

Fine bilder fra peisen din,
Klem Jatte ღ

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Hei Elin!! Nå har jeg kost meg her inne hos deg! Masse fine bilder, med masse inspirasjon!! :)

Enig i at tid for hjem har blitt kjedelig! Har vært artig å fått sett andre stiler! Jeg har min stil, men det betyr ikke at jeg ikke liker andre stiler!! :)

Ha en fin Fredag og GOD HELG!

Klem fra Solveig

irina sa...

Koselig kjellerstue :)

jeg ser ikke interiørprogramer. så kan ikke utale meg. men jeg liker "grelle" farger og kaos frmfor shabby chic...men jeg liker det å...som du sier forskjellige stiler utelukker ikke den ene...men som du foretrekker det hvite delikate foretrekker jeg farger, lek og undring i interiøret. Håper dere har det bra og at dere hører fra vakre Colombia snart :)

Laila sa...

Litt enig med deg, jeg hadde grini hadde jeg kommet hjem til de finerplatene. Men jeg liker programmet og jeg er sikker på at de vet hva eierene vil ha. Som en annen her sa, uterommene deres er helt topp, og Einaren er jo god da he he.
Klem Laila

The Hoegler Family sa...

Morsomt aa lese debatten her jeg sitter i Canada og ikke har peiling paa hvilket program dere snakker om. Synes du har et helt nydelig hjem Elin, og mitt er helt anderledes, men det er fordi jeg ikke har talent til aa dekorere slik som du, men har derfor funnet mitt "talent" et annet sted - i farger. Faar mye skryt i hvert fall, men det skal ikke saa mye til, canadiere er ikke like opptatt av dekor som nordmenn. Leste foresten et sted at Norge er det landet som selger mest gardiner i verden.

Likte peisbildene. Virkelig koselig :o)

Ha en flott helg!
Klem klem

Manne's hverdag sa...

Enig med deg!!!

Veldig mye spesielt - og stort sett ser jeg programmet for moro skyld, for å la meg sjokkere. ;)

NYDELIGE BILDER!!!

Ha en flott helg!!!

Hilsen
Marianne

Solstrålå sa...

Er sååå enig med deg!
Syns det er helt tragisk å se jeg og.
Jeg gikk inn på tv2.no og så kommentarene til de som eide huset.De hadde fått helt sjokk!!
Og var virkelig skuffet,men klarte å vende seg til det etter hvert.
Uff,de hadde ihvertfall ikke kommet innenfor disse veggene!!
Så koselige bilder hos deg!
Ønsker meg sånn peis jeg og!!!
God helg og goe klem fra Sol

Ellinor sa...

Har du en mailadresse jeg kan nå deg på?

merethe sa...

Jeg syr lappeteppet på maskinen. Har aldri laget noe så stort før. Og ante ikke om jeg fikk det til.
Men det er kjempegøy. På dette er det litt brodering, litt applikasjon og masse søm på maskinen. Det skal også quiltes til slutt, noe jeg er veldig spent på om jeg får til. Synes ikke det har vært så vanskelig så langt,bare man har tenkt igjennnom målene på lappene så de passer sammen. Skal sy et til det ene barnebarnet mitt når dette er ferdig. Hun har fått junior seng så det blir det også litt størrelse på. Morro er det i allefall. Prøv du også du får det garantert til :) klemmer

Ingunn sa...

Helt enig med deg ang dette siste programmet !
Det så stusselig ut og blasst ut.
Ellers synes jeg programmet er kjekt , selv om jeg aldri selv hadde latt noen komme hjem til meg og "overraske " meg. Man jeg har sett mye der som jeg liker.
Og jeg liker også godt peisen din !
Synd med lekkasjen . Håper dere får orden på det ganske fort.
Klem fra Ingunn :)

christines Interiør Blogg sa...

Er helt ening med deg...:)alt for mange farger ilag...fantastsik blogg du har:) legger meg til som følger:)