tirsdag 12. oktober 2010

Mmmmmmm.....godis:))

Okej, så klarer jeg ikke å la vær. Diskusjonen er i gang...
Kari Jaquesson.... I mange år har jeg hatt respekt for deg. Du har virket som en dame med beina på jorda. Et forbilde for en sunn livsstil.
Jeg skal si at jeg ble sjokkert da jeg først hørte ordene dine på radio i dag. Leste seinere forsiden på VG og måtte selvfølgelig inn på bloggen din. For jeg klarte ikke la vær. Og dermed så mistet jeg all den respekten jeg hadde for deg. For makan til uttalelser fra ei som ikke har peiling har jeg aldri hørt. Og det trodde jeg faktisk du hadde..

Det er et enkelt faktum at for å gå ned i vekt så må en forbrenne mer enn en konsumerer. Så enkelt er det. Eller er det det??
Utifra mine egne, og bare mine egne betraktninger så vil jeg si at ca 75-80% av oss overvektige kunne fint klart å gå ned med å bevege oss mer og spise sunnere. Men så er det de resterende da som faktisk ikke kan noe for at de har noen kg for mye. Ta de med diabetes og insulinresistent for eksempel. Enhver passe intelligent person har fått med seg at det er vanskelig å gå ned i vekt med et blodsukker som flyr akkurat som det vil. Ja, så kan en få medisiner og gjøre masse selv med kostholdet. Men allikevel så sitter de kiloene spikra.
Arv og miljø og ikke minst gener har masse å si. I min familie så hadde vi overvektige på begge sider. Og hva blir jeg da? Selvfølgelig en liten kokosbolle.
Det er to ting som jeg vet har en stor betydning. Kan jeg si det uten at jeg blir hengt?
Det ene er hva du er oppvokst med. Altså hva foreldrene lærer barna sine. Jeg er vokst opp med en far som aldri klarte å si unnskyld. I stede for å sette seg ned å prate med oss barna så gikk han i butikken og kjøpte snop, pizza, brus og potetgull. "Nå skal vi kose oss gitt, for pappa er lei seg for at han kjefta." Og hva har dette resultert i? Jeg er en kosespiser. Har jeg det vondt så kan du banne på at jeg slutter å spise. Har hatt perioder i livet hvor folk har vært nødt til å mate meg omtrent for at jeg skulle få i meg noe mat. Det skulle jo da gjøre sitt til at jeg gikk ned i vekt eller hva? Neida, jeg klarte faktisk å gå opp jeg. Kjære Kari - kan du forklare meg det?
Nå i voksen alder så er jeg jo en sånn passe intelligent dame. Jeg vet hva jeg putter i munnen og jeg vet også hvor mye jeg beveger meg. Mitt kosthold tilsier at jeg skulle vært en slank og smekker dame. Men jeg er fortsatt bare smekker:)
Det som er mitt problem, og som jeg tror gjelder veldig mange andre, er vår stressende hverdag. Jeg har fått høre flere ganger at dersom jeg ikke begynner å sette grenser for meg selv og stresser ned, så vil jeg heller ikke gå ned i vekt. Kan ikke noen lære meg hvordan jeg skal gjøre det da? I stede for å kalle meg feit og lat? For er det noe jeg ikke er så er det lat. Og det tror jeg alle som kjenner meg kan skrive under på.
Det som provoserte meg aller mest med blogginnlegget til Kari var ordene hun brukte. For feit er et utrolig negativt ladet ord. Jeg husker godt at gutta som gikk i klassen over meg på barneskolen slengte dette etter meg. Og den mobbingen på skolene har bare blitt verre og verre med årene. Det Kari nå gjør er å gi mobberne frie tøyler. Nå er det helt greit å si feit til en stor person. Fritt frem for mobberne!
Jeg håper bare at Kari har såpass innsikt at hun går ut med en offentlig unnskyldning. Men det har jeg ikke noe tro på. Det er nok bare for å få litt mediaoppmerksomhet dette. Og at sånne som meg blir provosert gjør hele saken bare mer juicy .
Men allikevel takker jeg deg Kari. Takk for at jeg ble inspirert til å ta noen bilder igjen. Og hva passet da bedre enn å vise frem litt godis?
Namnam!!

post signature

12 kommentarer:

Gammel stil sa...

Fantastiske bilder Elin!:) Så flink du er:) Det så godt ut!

Klem:)

Elin med Draumesidene sa...

STOR applaus!!!! Amen!

Håper du har det bra,
og eg håper at du fortsatt er stolt over at du er ei oppegåande, aktiv kvinne. Slett ikkje feit eller lat. Skulle ikkje vore lov å bruke sånne ord i det offentlege rom!!!

God klem frå Elin,
som også burde vere ti kilo lettare, etter bra kosthald og masse trening siste åra.

lillelaila sa...

Nå føler jeg meg veldig heldig som har møtt deg personlig! Og kan derfor si at du så langt i fra ser ut som en kokosbolle, men er en nydelig og oppegående jente!
Flott innlegg med mange flotte meninger som jeg er veldig enig i!
Visste du at julemarsipanen har kommet? Det koser jeg meg med i kveld :D
klem Laila

The Hoegler Family sa...

Ble noedt til aa hente sjokoladen ut av skapet da jeg saa de flotte bildene dine. Du er verken feit eller lat. Du har talent, og muligens sliter du med overvekt, hvilket er ordet Kari burde ha brukt. Hun oppnaar ikke respekt ved aa provosere paa den maaten. Jeg var alltid syltynn, og fikk mange kjipe ord etter meg paa barneskolen og av voksne p.g.a. det. Etter aa ha flyttet til Canada la jeg paa meg en hel haug, noe jeg nesten ikke trodde var mulig for meg. Da kom det kommentarer paa det. Ingen er perfekte, alle har vi noe. Men vi skal vaere takknemlige og stolte over hvem vi er og hva vi oppnaar, glad i de vi har rundt oss og dem vi deler livet med. Saa for folk som er for opptatte av det ytre seile sin egen sjoe. Ta vare paa deg selv som best du kan, og vaer fornoeyd med det.

Klem fra Hege

Tulip sa...

Godt skrevet, og så sant så sant!

Har kun fått med meg overskriftene i det hun har uttalt i avisene, men enig i at man kan da ikke kategorisere folk på den måten. Jammen godt du sier ifra!
Håper inderlig Kari Jaquesonleser bloggen din!

Husk at DU er flott nettopp fordi bare DU i hele verden er DEG!!!

tove sa...

Hurra for deg!!
Bra innlegg.
Ønsker det en kjempe fin dag.
Klem fra Tove

Min Quilte krok sa...

Så bra Elin:-) Tenkte det samme som deg. Mistet all respekt for den dama. Tenker å gå rundt i sponset fansy trenings klær til en hver tid, har løsnet noen skruer ;-) Bi nesten irritert, men så tenker jeg hun er sikkert kjøpt og betalt.
Ha en fin dag
Klem fra nord

Synnøve sa...

Fantastisk innlegg og bilder:))
Du er bare så utrolig go Elin:)
Glad jeg er blitt kjent med deg:)
Klem

Synnøve sa...

Hei igjen snuppa:))
Jeg brukte mor åse ullgarn. Kjøpt på rema.

Gleder meg til og se de nye møblene dine:)

Har gått tur i 2timer i regn med en vill og gal Dennis. 7 mnd og er kommet i puberteten. Føler til tider at det er han som går tur med meg:)
Men nå skal jeg bare kose meg med blogging,mens jenta mi lager kylling gryte.

Ha en fin onsdag
Klem

Siw Aina sa...

Godt skrevet :)
Og kjekt at Kari provoserte deg nok til å dele med deg slike flotte bilder!

Ellinor sa...

Godt at noen blir provosert til å svare :) Jeg er kommet dithen at jeg bare trekker på skuldrene av slikt drittprat...
Ha en fin søndagskveld :)

salige lavendel sa...

Utfra profilbildet av deg ser du ikke akkurat ut som noen kokosbolle =)Lekre bilder du har tatt i allefall!