onsdag 28. juli 2010

Jeg har funnet meg selv...

Da jeg bodde på løkka for sånn ca 8 år siden så var stilen min helt annerledes. Jeg vil ikke si at jeg var en direkte minimalist, men jeg hadde ikke mye stæsj rundt omkring. Veggene var blå og lilla med lyse tremøbler og svart skinnsofa. Når jeg tenker tilbake på det nå så var det egentlig veldig koselig. Jeg var veldig pirkete allerede da. Jeg husker at bestikket mitt sto i stil til knottene på gardinstanga;)
Kudilla hadde jeg også. Til og med toalettmappa mi var i kumønster.
Da jeg flytta derfra og til min aller første eide bolig, så tok jeg mye av stilen med meg. I tillegg fikk jeg mye i glass, så sånn sett ble nok stilen enda litt mer minimalistisk.
Så kom dansken for å pusse opp badet mitt, og flytta like så godt inn. Dere vet, det er ganske greit å holde seg på godfot med håndverkeren sin;) Thihihi.

Han er jo en litt landsens gutt og slettes ikke vant med å bo i en betongblokk. Nesten to år bodde vi der før vi kjøpte huset vårt. Og for ei som er født og oppvokst på Grünerløkka så var det en enormt stor forandring å flytte "ut på landet". Det tok meg noen uker å venne meg til nye lyder, lukter, stillhet og naboer som faktisk hilser.

Nå ville jeg aldri ha valgt annerledes. Og det var først når vi flyttet at min interesse for interiør virkelig blomstret opp.
I et hus så synes ikke jeg det passer med en minimalistisk stil. Ikke følte jeg helt at det var meg heller. Jeg lette rett og slett litt etter meg selv.

Vi hadde en del ting vi hadde arvet, og mere kom, og jeg ble veldig opptatt av at dette skulle brukes, ikke bare gjemmes bort. Mange ting med minner fra barndommen vår som jeg ville behandle med den respekten det fortjente.

Jeg begynte å surfe rundt på nettet for å finne inspirasjon, og ble nærmest lamslått. Tenk at det fantes en hel verden der ute med akkurat samme interesser som meg og med de mest fantastiske hjem. Etter noen måneder med funderinger så tok jeg steget selv med å opprette en blogg. Og det har jeg aldri angret på.
Interessen for interiør har bare vokst med tiden, og nå føler jeg at jeg har funnet meg selv. Og det som er så vannvittig bra er at dansken deler den samme lidenskapen. Han elsker den lyse, lette stilen like mye som meg, og er ivrig etter å bytte ut stuemøblene våre oppe. Vi veier litt for og i mot.

Den som var en liten katt og som kan røske opp i matmors gjesteseng og komme unna med det.
Hvordan er historiene deres folkens? Har dere alltid vært opptatt med interiør? Og har stilen forandret seg med årene? Hadde vært morsomt å høre.
Håper dere har en fin onsdag. I Oslo skinner sola:))
Bildene i dag er fra hobbyrommet mitt.

post signature

16 kommentarer:

Elin med Draumesidene sa...

Hei! Her har stiltypane gått runden, og eg er tilbake ved startpunktet :) Men det er litt fint, for kjellaren inneholdt alt det gamle, og no er det kome opp i huset igjen :) I tillegg til endå meir... Mannen min er minimalist, og er ikkje kjempeglad for alle sprell eg finn på. Men han sa her ein kveld, at han synes at huset vårt var fint, tross alt styr eg dreg inn ;) Men eg ser han er litt småredd for alt eg planlegg på soverommet... hi-hi! Kanskje han må ha beroligande?

Huset ditt er i alle fall kjempe gjennomført, og veldig koseleg!

Ha ein fin fin dag vidare, eg har tatt storvask på første etg., og vi er ferdige å måle huset!!! Fantastisk å kunne pakke saman ute, og fylle krukker med blomster! (på tide?) ;)

Klem frå Elin :)

Karin sa...

Hei,det der var litt morsomt å lese,tror mange kan kjenne seg igjen i den historien der.Syns min stil hjemme har vært likedan jeg,ikke minimalistisk,men kanskje litt mer romantisk enn tidligere... Men det er helt normalt at stilen forandrer seg over tid.Ska se mere gjennom bloggen din jeg da,siden min gode venninne ovenfor her,(Elin)skriver at huset ditt er gjennomført.Det må jeg sjekke ut.Fortsatt god sommer! Klem fra Karin

Karin sa...

Hei igjen,jeg hadde IKKE malt piketittern,for et arti navn,den var jo bare helt skjønn....Å kommoden som du har fiksa,i fransk grå,nydelig.. Kjenner jeg blir misunnelig.Skal titte mer i bloggen din når jeg får tid.Nå kaller sola på meg.Ha en fortryllende aften.Karin

Synnøve sa...

Du er heldig som har en mann som deler interessen om interiør. Jeg bestemmer inne han i garasjen. Passer meg bra:))
Jeg har hadd mer en mindre samme stil. Har vært igjen om pastellfargene på 80tallet og bondefargene på 90tallet og furruhelvete. Men nå er alle rommene lyse og lette. Selv om jeg ikke vil ha alt i hvit.

Du har iallefall et kjempefint hus og god smak Elin.
Klem Synnøve

Jannicke sa...

Artig å lese "interiør-tankene" dine :o)
Jeg har absolutt endret stil med årene... og jeg føler smaken endrer seg enda. jeg lar meg påvirke, men ikke inn i alle retninger. jeg kunne aldri bodd i et minimalistisk hjem, ei heller i et rent retro hjem-. I bunn er jeg mest fasinert av den klassiske stien, den som egentlig aldri helt går av mote.. utover dette leker jeg både med en landlig stil, en maritim stil og litt new england.. er også fasinert av Laura Ashley, så litt romantikk i interiøret er også fint..

For oss som elsker interiør er det kjekt med litt forandringer innimellom, jeg får ihvertfall energi av å planlegge og tenke ut nye ideer :o) (mannen min derimot er nok litt lei alle sprellene mine...)

Sommerklem J.

bea sa...

he..he.. tror jeg har vært innom de fleste stilarter opp gjennom tiden.. det verste var vel rokokkoen:)) takk og pris den ikke varte så lenge !

heldig er du som har en gubbe som liker det du gjør:))

håper dere får en flott tur nedover.. kjør pent!! masse gale nordmenn på veiene der nede:))

Laila sa...

Heihei.
Jo du, man kan trygt si at man har endret stil.
Jeg tror nok jeg hadde et behov for det før jeg kjøpte huset her for to og et halvt år siden.
Jeg fant en tegning som jeg hadde gjort et par år tidligere, og den er nesten helt lik huset her. Men jeg har ennå ikke fått til stua mi som jeg vil, men det kommer.
Klem Laila

Butterfly sa...

Heisann :O)

Så flotte og stemnigsfulle bilder :O)
Vi har vel alle bytte litt om på stilene gjennom tiden. Vi begynte med bekkeblomgule vegger i 1995 og rakke å tyne det siste ut av nasjonalromantikken OL på Lillehammer bragte med seg, urk! Gult har aldri vært min farge....

Jeg merker også at jeg gjerne skulle hatt litt mindre ting her hjemme, men med to barn er det ikke bare å være minimalist heller...

Falt veldig for hvordan du traff Dansken :O) Praktisk da tihi

Kos dere i det flotte huset deres, liker det veldig godt :O)

klem fra Yvonne

lisje astrid's husblogg sa...

Hei♥
Huset ditt er kjempe fint!
Koseleg og gjennomført..

Eg har ein award med utfordring til deg:)

Ønskar deg ein kjekke dag♥

Klem frå Astrid:)

Laila sa...

Takk for klemmen, den varmet, sender en tilbake til deg.
Klem Laila

bea sa...

høhh.. ferga gikk 11.50 fredag.. 21:30 lørdag parkerte vi foran leiligheta :) ble en kort tur med springmarsj innom Ikea i ørebro.. ellers knapt tissepauser :) Rocky var helt eksemplarisk.. og vi ville bare fortest mulig hjem til Alexandra :))

nå leter vi etter hus med hage :)) god helg vennen.. klem :)

mimmi-leone sa...

Takk for at du delte historien din, artig å lese om din økende interesse for interiør, mange fine bilder også.

Det ligger en liten award å venter på deg, ta turen innom bloggen min.

Hilsen fra Mimmi-Leone

mimmi-leone sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Hilde S. sa...

Kjempenydelege bilete du viser.
Eg har alltid hatt interesse for interiør og innredning, og stilen og smaken har forandra seg med åra.
Ein ting som alltid har fulgt meg er sansen for gamle møbler og loppemarked:)))
Ha ein fortsatt fin sommar Elin.
Klem H

Elin med Draumesidene sa...

Hei gode Elin!

Tusen takk for så fine ord om huldra mi! Ho vart kjempeglad når ho leste det! Synes ho er tøff som stiller opp på mammaen sine krumspring! Lillebror var også med oss i går, han storkosa seg ved den lille kulpen, medan fotograf og hulder var i aksjon ;)

Ynskjer deg ei flott helg, og ein god og innhaldsrik ferie!

God klem frå Elin :)

Anonym sa...

Jeg leter etter hobbyrom tips - og kom over din tekst her - den kunne nesten vært skrevet på min blogg, fra svart og tre til hvit og nostalgisk - nydelige bilder

hilsen minminivilla.blogg.no