søndag 13. juni 2010

Molstad landhandleri i Hurdal...

Helt siden jeg leste om denne landhandleren i det siste Lev landlig har jeg hatt lyst til å dra dit. Og i går kom vi oss endelig avgårde på en liten tur.
"Stedet var opprinnelig en husmannsplass under Bertelsstua. I 1880 årene ble plassen eget bruk. I 1884 kom Anton Pedersen Molstad (1854-1940 ) fra Toten og satte opp hovedbygningen og startet landhandleri. Da den nye veien til Minnesund var ferdig i 1889 ble skyss-stasjonen i Garsjøen nedlagt, og Molstad tok over virksomheten. Anton P. Molstad var gift med Nikoline Fosumhagen. De hadde 8 barn, 4 av barna tok over driften av gården og skyss-stasjonen."
Landhandleriet levde i hvert fall opp til mine forventninger. Flott å se at de har bevart møbler og bruksting fra gammelt av. Stemningen var fin og det var tydelig for meg at dette var et poplulært sted for både de lokale og tilreisende.
Her var det plass for å sette seg ned med en kopp kaffe og kakestykke, mens eierskapet tuslet rundt og slo an en prat med deg.
Eller du kunne gå ut i låven og ta deg en øl i baren. De hadde mulighet for å leie lokaler ut til festlige anledninger. Da vi var der var det band som øvde til kveldens festligheter.
Det som har blitt Molstad sin spesialitet er deres hjemmelagde sukkertøy. Og de var veldig gode;)
Det som var synd var at det var så dårlig vær. For jeg er ganske sikker på at vi hadde fått et enda bedre inntrykk av stedet dersom det hadde vært strålende sol.
Men nå skal en ikke se bort i fra at det blir flere turer ut hit..
Her kan dere lese mer om Molstad landhandleri, og se noen bilder som er veldig mye bedre enn mine dårlige mobilbilder..

Ha en flott kommende uke folkens!



post signature

9 kommentarer:

Rebecka sa...

åh, fikk lyst til å hoppe inn i bidene, så herlig atmosfere... dit må jeg ta turen.

Håper dere har hatt en fin helg!

Klem

Jannickes Hjemmekos. sa...

Hei, hei
For en koselig plass, Elin. Bildene viser sjarm og nostalgi i massevis.

Ønsker deg en fin uke - klem fra meg

Sisselshverdag sa...

Der såg det veldig hyggelig ut:) Fælt å tenke på at den bor så nært og ikke vet om sånne perler.. Må nok en tur dit i løpet av sommeren ja..

Sees i morra :)

Mia sa...

Så koselig det så ut til å være der. Artig å ta en slik tur til ye steder.

Artig at du og danske vil ta en tur til "Mias Landliv" også... hihii. Det gleder jeg meg til. Så rart at epost addressen min ikke funker. Prøv gjerne igjen på mia.landliv@hotmail.com

Hvis du fortsatt ikke får det til så kanskje du kan gi meg epost addressen din, så kan jeg maile deg om addressen og veibeskriveldse.

lisje astrid's husblogg sa...

Å så herleg vakkert da!
Takk for at du delte♥

Kjempe fine innlegg nedover her!
Masse inspirasjon!

Takk for alltid så fine ord frå gode deg♥

God mandag:)
Klem frå Astrid♥

salige lavendel sa...

Dette så ut som et skikkelig sjarmerende sted! Og den herlige gamle vekta...Fikk lyst å ta turen dit jeg også.

Elin med Draumesidene sa...

Hei Elin! For ein flott landhandel! Minte meg om butikkane som var her i bygda før i gamle dagar... Skulle hatt slike no også! Takk for at du delte turen med oss!
Angåande tinga her i huset, er det som ser gamalt ut, gamalt. I dag viste eg lånte ting. Mannen som eigde dei ville gje dei til meg, men eg får meg ikkje til å ta imot... Han ser ikkje det vakre i møblane, og han hadde huset fullt. Men eg føler det blir tigging. Eg kjøper sjelden eller aldri gamle ting. Er observant på folk som vil kaste ting osv.

Ynskjer deg ei vakker veke!
Klem frå Elin :)

Lenemora sa...

Hei!
Takk for koselige ord på bloggen min!
Litt av en opplevelse den landhendleren!
Legger meg til som følger hos deg også :-)

Hos meg er det mer eller mindre sommerferie for tiden og frem til høsten, kommer snart med en konkurranse som skal stå der i sommer mens jeg er på ferie..kommer vel sterkere tilbake når dagene blir kortere..

Klem fra Lenemora

bea sa...

du salige amandus for en plass.. vi har noe lignende i Hjørring men ikke på langt nær så flott !!

regner med det ble litt med hjem:))

denne uka er temmelig travel og neste helg reiser skal vi i bryllup og reise nedover.. gjett om jeg gleder meg.. blir hele juli så om dere kjører nedover.. kom innom !!!

håper dere har det bra ellers.. klem fra mæ