lørdag 15. mai 2010

En annen manns skrot er mine skatter:)

Siden vi har hatt ferie denne uka, så fant vi ut at vi skulle dra en tur på gjenbruksstasjonen i går. Var ikke så mye vi skulle kvitte oss med, men litt på hengeren hadde vi da. Det vi ikke tenkte på var at sånn ca 90 % av norges befolkning hadde tatt seg langfri i forbindelse med himmelspretten. Og 89 % hadde bestemt seg for å kaste skrot de også. Det var kø så langt øyet kunne se på vei inn dit. Nei, dette hadde ikke min kjære danske tålmodighet til så vi fikk nok bare snu. "Hvor vil du snu hen da?", sier jeg. "Veien her er jo så smal. Nå er vi jo allikevel her, så da kan vi vel like så godt få kasta dette skrotet."
Så vi ble stående da. Kom til slutt inn og jeg peilet meg selvfølgelig inn teltet med en gang. Sist gang vi var der oppe var det nemlig helt tømt. Men nå kunne jeg se at det var en del ting der.
Jeg styra litt frem og tilbake da jeg plutselig så ei dame som var i ferd med å kaste et ovalt speil med masse snirkler. "Er hun seriøs?", tenker jeg. Dermed så løper jeg bort til henne. "Unnskyld, skal du kaste det? Tror du jeg kan få det i stede for?", sier jeg heseblesende. Dama titter på meg og ler. "Jo vær så god", smiler hun og gir meg det.
Dansken hadde prøvd å gjemme seg bort, så flau ble han. Søppelmannen klappa meg på skulderen, og sa at jeg kunne gjerne få lov til å ta med meg skrotet hjem. " Jepp, det gjør jeg", sa jeg.
Endelig ferdig med tømminga. Så var det teltet sin tur. På lang avstand så sonet jeg meg inn tre stoler. De ville jeg ha. Jeg tok bare en snarkikk innenfor teltdøra og der sto den første skatten. En gammel koffert! O lykke, det har jeg sett etter lenge. "Den skal jeg ha", hveser jeg til dansken som kommer etter meg. "Og de tre stolene. Og se den lille kommoden da. Tenk deg å pusse opp den. Herregud se den pianokrakken da. Den vil jeg og ha."
Men hva er dette da tro? Jeg går rundt et skap for å titte. Og spør du dansken så skreik jeg. Jeg mener selv at jeg ikke gjorde det, men jeg var nok litt i ubalanse i (gjernings)øyeblikket. Sjekk det skapet da.
"Det skal jeg ha!"
Da vi dro der fra hadde vi mer lass på enn da vi kom. Men en strålende lykkelig Elin satt bare og lo, mens en litt mer realistisk danske satt og tenkte på hvor vi skulle ha alle disse skattene.
Vel hjemme måtte firmabilen vike plassen i garasjen igjen. Da vi lesset av sa min kjære, "det er altså noe inne i denne kofferten." Og da måtte jeg jo sjekke det.
O dobbelt lykke!! Nok en koffert. Jeg tror jeg svevde under det garasjetaket en god stund altså.
Så avslutter jeg med litt detaljbilder av den ene kofferten og et lite spørsmål..
En ting er jo å kvitte seg med gamle møbler. En kan jo ikke regne med at alle skal ha den samme interessen for gamle møbler som vi litt smågale damer her inne. Men sånne kofferter innbiller jeg meg at det må være tonnevis av minner i. Hvordan kan en ville kvitte seg med minner da? Bare en liten fundering fra meg på morgenkvisten.
Så er det jo bra for meg som fikk tak i skrotet da;) (jeg tror også at søppelmannen var lykkelig for at det kom en gal interiørdame og sparte han for litt jobb)
Ha en flott helg folkens:)

post signature

14 kommentarer:

Rebecka sa...

F A N T A S T I S K E skatter, kjenner jeg blir litt lett missunnelig...hehe. MEN unner deg disse funnene Elin, og kofferter da som du ha ønsket deg :O) Alt var så fint, og det kommer til å bli sååååååååååååå fint etter Elin makeover.
Ha en fin lørdag!
Klem Rebecka

merethe sa...

Så mye fint du fant :) Slike kofferter er bare så stilige. Husker godt at vi hadde slike hjemme på loftet med de ble nok kastet av min far. Her er det regn og grått i dag, men det er 11 grader og det er ikke så verst. Ha en flott helg og en fin fin 17. mai. Klem fra Merethe

Har en drøm... sa...

For en herlig historie, som endte med så mange fantastisk flotte skatter ♥ Jammen godt veien var smal og dansken ikke fikk snudd:o))

Nå er det vel litt pimping og shabbing av diverse stoler og skap som venter kan jeg tenke meg:o)) Speilet som startet det hele, var nydelig ♥

Gratulerer med en innbringende dag!

Klem Line

Jannicke sa...

Her var det godt du stod på ditt og var frimodig :o)
Skjenken var jo nydelig! Og slike fofferter kan være artige blikkfang i interiøret...
Ønsker deg en FLOTT dag videre, Elin :o)
Klem J.

Jannicke sa...

..kofferter, hihi

Ellinor sa...

Så mye flott du har funnet da :) Utrolig at folk kaster slike skap som det der. Har lyst på selv, men de som er til salgs synes jeg er litt dyre

rod i hob sa...

Oi oi oi..

Det er DERFOR eg ikkje får væra med på gjenbruksstasjonen ja...

Flotte skatta du hadde funne deg!!!

Fortsatt god helg :-)

Jannickes Hjemmekos. sa...

For noen flotte skatter du fikk tak i helt gratis, Elin - heldige deg. Jeg har også fått en flott skatt på bossfyllingen, men har ikke blogget den ennå.

Synes du og dansken hadde en innbringende dag; lucky U. Fortsatt god helg. Klem

Bea sa...

vanvittig!! finner ikke ord:)) du har virkelig vært på skattejakt du ja:))blir vel ikke arbeidsledig med det første nei:))))

ha en flott 17. mai i morgen og hils dansken:))

klem

Elin med Draumesidene sa...

Kjempekupp Elin!!! Så vakre ting! men eg ser jo at folk som er på besøk her, altså "normale" folk, ikkje ser det heilt store i det som eg jubler over! Men det er greit, for så går det an å få tak i slikt billeg, eller gratis!

Ha ein nydeleg søndag,
og ein flott 17.mai!
God klem frå Elin :)

-Mia- sa...

Hehe, du er tøff du!!! Men så mye fint du fikk tak i da!! :-) Og den lille kommoden var såå utroolig søt!! :-) Håper du får en kjempefin 17.mai feiring imorgen!! Klem

Synnøve sa...

Så mye fint du har funnet. Det skapet var nydelig.,stolene og krakken og koffertene var bare kjempefine:))
Er ikke sånn ordning her,at en kan plukke.det er dumt.

Ønsker deg en fin 17mai
Klem

tintin-44 sa...

Tror nok du har hatt kjempeflaks. Så mange flotte ting på en dag. Spesielt stolene...nei egentlig alt sammen ;) Sist jeg var der oppe var der ingenting.

Villmarkstausa sa...

Ler godt;-)) Synes jeg kjenner meg igjen. Datter nekter å være med meg, fordi jeg sier ÅÅÅÅÅ sååå fint.....heheh!