torsdag 5. november 2009

Vi er unike...

I dag har jeg tenkt mye på det å være annerledes.

Hva gjør oss annerledes egentlig? Er det utseendet vårt, troen, personligheten, klesstilen? Jeg vet ikke helt.
Men det verste må nesten være når en får greie på at en av sine nærmeste er hva samfunnet vil kalle annerledes. En blir satt i bås liksom. Nå må en revurdere hele livsstilen sin. En må prioritere annerledes, tenke annerledes, leve annerledes.
Om en får greie på at sitt eget barn vil være avhengig av deg, muligens for resten av sitt liv...

Da utredningen av vår barnløshet var avsluttet, fikk vi beskjed om at sjansen for at vi ville få et barn med downs syndrom var litt større enn for andre "normale" par. Det vil si at sjansen for å få et annerledes barn var tilstede.
Jeg er hundre prosent sikker på at vi hadde elsket det barnet like mye som et normalt barn. Kanskje enda mer fordi det ville vært så avhengig av oss. Men vi feiget ut. Vi følte at vi hadde så mye som talte mot å lykkes, at vi hoppet elegant over videre undersøkelser og gikk for adopsjon. Noe vi aldri har angret på selv om vi fremdeles venter.

Jeg føler meg selv annerledes. For mens de fleste har både mor og far, svigermor og svigerfar, så har vi mistet alle våre og må stole på oss selv og at vi tar de riktige valg i livet vårt. Vi har ingen foreldre å støtte oss til når bumpene på livets vei dukker opp.
Og sånn sett vil også vårt barn bli annerledes. Det vil jo ikke ha noen besteforeldre.
Samtidig så vil vi bli en annerledes familie. Vi er jo blonde og av nordisk utseende begge to. Og vårt barn vil jo være mye mørkere enn oss...

Men når alt kommer til alt så er vi ikke annerledes noen av oss. Vi er unike. Vi er vår egen person, vår egen personlighet.
Om så noen av oss trenger litt ekstra med pleie og kjærlighet , så vil det jo ikke si det samme som at vi blir mindre glad i dem. Kanskje mer faktisk....

Sender over mange gode tanker og en stor klem til deg og din familie kjære Eli...

12 kommentarer:

Elin sa...

Hei Elin! Eg har hatt ein veldig tenkjande dag, og diskutert mykje som angår dette du skriv om. Nesten litt merkelig? Men eg ville berre seie at familie er det du gjer den til. Barnet ditt vil knyte seg til dei personane du og din kjære lærer dei å kjenne. Eg er sikker på at du har enormt med kjærleik og livsvisdom som ungane dine vil ta til seg. Og slik lære seg å bli glad i andre. Det er tøft å skulle vere den eldste generasjonen. Det er godt å ha nokon eldre å støtte seg til. Men det vil gå bra uansett, sjølv om vegen er litt meir kronglete. Ofte kan det vere andre eldre ein er glad i, som kan ha ein besteforeldrefunksjon. Eg er av den formeining at barn har godt av å bli kjent med, og lære ting av eldre.

Så kort som eg har kjent deg, så er eg overbevist om at du er eit flott menneske, og skal i alle fall ikkje ha dårleg samvet over valet de har gjort om adopsjon. Eg er sikker på at det var meininga at eit lite, vakkert barn i eit anna land skulle få snille Elin som mamma :)

Tusen takk for omtanken på bloggen min!

STOR klem frå meg! :)

Hverdagen vår sa...

Tusen takk Elin:)
Og jeg er helt sikker på at du og T blir fantastiske foreldre og at telefonen må komme snart.
Signerere det Elin sier over her, det er så rett så rett-

Kos deg i helgen, jeg skal på jobb-
Du er en fantastisk jente og du kan du på ukedager på dagen/formiddagen? eller passer det best for deg en søndag eller noe sånn?

Klem fra Eli

A-mora sa...

Kjempebra innlegg Elin. Du er så flink til og få satte ord på tankene dine.

ha ei fin helg:))

Klem Synnøve

Jannicke sa...

Et tankevekkende innlegg fra deg...
Du virker som et sterkt menneske, som har reflektert mye over viktige ting.
Jeg er overbevist om at valget dere har tatt er rett, og at dere snart får hente hjem en liten tass som allerede er utpekt til dere..
(jeg tror mye av det som skjer er "forhåndsbestemt")

Det er så mange små som trenger en god mamma og pappa,
så heldig den ene lille er som får dere som foreldre!

Fredagsklem til deg, Elin. J.

Irén sa...

Et tankevekkende og nydelig innlegg, Elin.

Ønsker deg og din kjære en riktig koselig helg!

Hilsen og klem fra meg til deg :-)

BEA sa...

Hei søta:o))

Tankevekkende!! og godt skrevet.. det høres greit ut å ha et annerledes barn.. til man har prøvd selv.. ikke en ønskesituasjon fordi det sliter mer enn man kan klare til tider..

Beklager at jeg er fraværende.. har frihelg og den har gått med til husvask og klesvask men akk så deilig å stå opp i dag.. følte meg litt ovenpå og hadde faktisk lyst å blogge:o))

Her er det grått og trist.. ikke mye snø i sikte.. før helgen var det snøstorm i Hobro men vi så ikke mye til den..

Herlige bilder av vinterstemning.. og så flott du hadde pyntet til Helloween!! tenker ungene likte det der:o))

Vi høres vennen..masse klemma fra mæ.. hils dansken:o))

Villmarkstausa sa...

Hei og takk for hilsen.
Jeg kommer heller ikke inn på bloggen med pc og trådløst fra Telenor. Får beskjed om at blogger ikke aksepterer...Explorer, merkelig. Har også en reserveløsning hos Netcom. Mobilt nett, og det går greit, men er tregt...bare plunder. Nå skal jeg male litt....;-))
Ha en god dag.....

Hanne sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min:) Så fint du skriver, og så fin blogg du har. Hanne

janne sa...

kom ikke frem noen kommentar....jeg er bare rar jeg..ikke så annerledes hehehehe

BEA sa...

har fri!!!!! å bare måtte innom..
går det bra???

dessuten e vi fri for syltetøy!! :o))

klem fra mæ

Min stil sa...

Hei.
Flot skrevet. Det er ikke noe galt i å være annerledes. Hva er det som er bra med å være normal, gjennomsnittlig?
Lykke til med adopsjonen, jeg er sikker på at dere kommer til å bli en super "annerledesfamilie"
Stor klæm fra Susanne

Elin sa...

Hei frøken E! Har du gått aldeles av datahengslene! Er så kjekt at du er innom meg, trass i alle tekniske problem! Håper du er sterkt tilbake, plutseleg! Ha ei fortsatt fin novemberveke!

Klem frå Elin! :)