fredag 27. november 2009

Juletradisjoner...

Etter å ha sittet her i over to timer for å skrive litt om våre juletradisjoner, så slettet jeg alt rett og slett for at det ble et altfor trist innlegg. Skrev litt om tradisjoner i fjor og det kan en lese mer om her og her..
Så etter en marsipanpølsepause (jepp - klokka ni en fredags morgen) fant jeg ut at det er bedre å skrive om tradisjoner vi ønsker å skape når vi endelig får barnet vårt.

Julen er i ferd med å flytte inn.
Jeg ønsker å kunne gå på julegrantenning i byen sammen med barnet vårt. Se lysene på juletreet som skinner i takt med lyset i øynene til vår sønn eller datter.
Jeg ønsker å ta med min lille familie og hogge akkurat det spesielle juletreet som passer inn hos oss.

Julekoppene våre har kommet frem. Disse er knall til chilisjokolade:)
Jeg ønsker å opprettholde tradisjonen (hey - en tradisjon gitt) med å holde nisseverksted for barn av familien og venner. Men jeg vil sitte ved siden av vårt barn og hjelpe til med å stikke ut pepperkaker eller hjelpe til med en limstift som begynner å bli tørr.
Jeg ønsker å gå i kirken på julaften med barnet vårt. Ikke fordi jeg føler meg spesielt kristen, men fordi det er en hyggelig og stemningsfull ting å gjøre.
Jeg ønsker å pynte juletre sammen med barnet vårt og spise nissegrøt.
Jeg ønsker å stå opp tidlig i romjula, pakke oss inn i dyna og se på juleprogram mens vi spiser marsipan.


Juleforkleet er etter mamma. Jeg synes det er er så koselig.
Maaange andre ting jeg ønsker å gjøre når barnet vårt kommer.
Men selv om en venter og venter så må en jo leve. Derfor så ordner vi i stand til julebord neste helg, pakker inn julegaver til venner og familie, og gjør det hyggelig rundt oss.
Jeg er jo tross alt så glad i julen. Men det er nå jeg virkelig må hygge meg for når romjula kommer så kommer nok tristheten litt igjen. Vi er tross alt en mindre denne jula. Og det blir vi nok også sterkt preget av.

Fangsten fra loppemarkedet i går.
Kos dere med juleforberedelser folkens. Til søndag er det allerede første advent:)
post signature

11 kommentarer:

Christel - Bakketun sa...

Vi hadde heller ingen tradisjoner før vi fikk barn, men har fått et par nå selv om det ikke er så mange.

Vi prøvde på å ha julemiddagen hjemme hos oss etter Julie ble født, men vi bor 30 meter unna kirken så det ble litt plagsomt med ringingen som varte i en hel time! Ja under hele julemiddagen vår faktisk ;) Den tradisjonen begynner vi med når vi har flyttet inn i nytt hus!

Ha en super førjulstid :)

Villmarkstausa sa...

Hei

Det barnet som får dere til foreldre er heldige. Det er så utrolig morro å ha små barn i huset, følge opp, gjøre ting sammen med. Spesiellt med jul også. Allt som følger med.
Fjortiser vil så gjerne, men får ikke helt til;-))
Det meste er barnslig;-)

Vi fikk tildeling den 30 desember i 1997, for en lykke.Og snart er det deres tur. Plutselig ringer tlf;-)) helt uventet!!

Lise Kathrine sa...

Hei!
Nå har jeg fått pyntet adventsstaken vår og vinduene er vasket. Så nå er det bare å henge opp lyskulene i stuevinduene og sette fram stjernene i loftsstuevinduene.

Jeg skjønner veldig godt at du lengter etter å skape tradisjoner med et barn. Jeg tenker på hvor heldig vi er som fikk lille tulla vår til slutt. Snart er det deres tur. Det er jeg helt sikker på.

Ha en fin helg og første søndag i advent. Klem og tanker fra meg

Elin sa...

Heia Elin! Blei litt lei meg no... Skulle verkeleg ynskje at dokke hadde fått barnet de ventar på; og at jula vart slik som du ynskjer... Men du veit at det blir slik ein gong, og det får du prøve å glede deg til! Eg veit ikkje kven de har mista i år, men vi hadde 6 begravelser i nær familie her på ca.2 år. Det er ikkje tvil om at ein saknar alle desse ekstra mykje når jula nærmer seg... Sjølv om folk har kome opp i ein viss alder, er det vondt å miste dei. For ikkje å snakke om dei som reiser alt for tidleg... Eg håper at dokke får ei fin adventstid med vener, og "lånte" barn :) For enn så lenge, er dette også viktig, og skaper gode minner for framtida! Du er nok eit svært godt medmenneske Elin!

Ha ei fin adventshelg, så får eg sjekke prisen på leige av trailer :)

Stor ELINklem! <3

Ellinor sa...

Du vet hva jeg tenker, så jeg gir deg en klem :) Også kan vi begge prøve å tenke positivt OG planlegge fremtidige juleforberedelser og tradisjoner vi skal ha med våre barn

-Mia- sa...

Så kosli innlegg! Og nydelige bilder.. :-) Klem-Mia

Anonym sa...

Jepp!!!! :o))du e en engel!!!

Innlegget..
det høres ut som en herlig tradisjon du tenker å starte..
jeg tror det utrolig viktig både for liten og stor å ha noen faste holdepunkter.. noe man kan se frem til og glede seg til.. for om jula bare er lik hverdagen.. hav skal vi med den da??

håper bare den telfonen kommer snart så dere kan komme i gang...

ble litt hektisk i går.. vaskemaskinen flerret speilet av en kundebil.. og det ble litt kaos her:o)prøvde å ringe igjen men da var du nok på vei hjem..

Ser råkoselig ut nå hos deg Elin..holder på hjemme men må stadig opp på tanken og får ikke fred til å bli ferdig.. har vakt hele helga men mandag tar jeg fri..

og ja det hadde vært en flott tradisjon å feire jul hos dere:o))
Kos dokker.. klem fra mæ

A-mora sa...

Tradisjoner kommer etter hvert. her har vi måtte lage nye tradisjoner etter hvert som barna ble store og nå ar de flyttet ut.
Jeg savner nissen på juleaften,så barnslig er jeg.
ha ei fin helg
Klem

liven sa...

Flott fangst du gjorde Elin!!

Nå håper jeg dere slipper å vente lenger...håper det kommer en liten til dere snart!!
Koselig med tradisjoner og mine barn setter utrolig pris på det!!
og nåde oss om vi tukler med tradisjonene....

ha en fin helg....og kos deg:o)

BEA sa...

Hei vennen..

ville bare innom å ønske deg og Tommy en herlig 1.søndag i advent.

Likte så godt den brødskjæreren med kokebøkene.. den kopierer jeg:o)gleder meg til å se hvordan du pynter videre.. :)

Masse klemma fra mæ

Hverdagen vår sa...

hei vennen:)
Takk for koselig kommentar ang sprossene mine og med en mann som er enda mer på gjenbruk en meg, så ja da bruker man gamle tretrappegrinder som er brukt foran trappa for å lage sprosser-

Koselig juletradisjoner du har ønsker om Elin:)

vi sees kanskje til onsdag

Klem i fra Eli