mandag 19. oktober 2009

Opp fra glemselen

Tanken er fin den...
Tanken om å skulle bli sunn og trimme litt hver dag.
Stå ekstra tidlig opp om morgenen, akkurat som om klokka fem ikke er tidlig nok, for å trimme litt på jobb før arbeidsdagen begynner. Det er deilig! Jeg gjorde det ofte før. Men da bodde jeg også fem mil nærmere jobben.
Eller komme meg fra jobb, kaste i seg litt mat og deretter strene ned på det lokale trimstudioet og ta seg en til en og en halv time med bøy og tøy.
Gå tur skal visst være det ultimate. Sette på seg joggeskoa og mp3èn (ipod vet jeg knapt nok hva er), og ta en time i rask gange. Deilig og sliten når man kommer tilbake.
Men så kommer man hjem, trøtt og sliten. Slenger av seg skoene og får på joggingsen, rydder litt her og der før en begynner på middagen. Setter på en klesvask i samme slengen. Koser litt med pusene og tar en hyggelig prat med dansken mens potetene koker. Vanner litt blomster samtidig og dekker bordet. Spiser, rydder av bordet, setter inn i oppvaskmaskinen, setter på den og henger opp vaska mens en prøver å tenke ut neste dags måltid som helst bør bestå av masse grønnsaker og fisk.
Vi har blitt enige om en ting at fisk blir servert på mandag her i huset. For da blir han fort ferdig med ukas fiskemiddag.
Men nå roter jeg meg bort.
Mulighetene for å trene er jo egentlig overalt. Vi har turstier, skiløyper, trimrom på jobb og treningstudio i byen. Og så hvorfor bruker en det ikke da?
Årsaken er latskap rett og slett!
Og dette skal det bli en slutt på.
Derfor så kom denne karen opp fra glemselen på lørdag.
Still going strong!Han har vært trofast med meg i mange år og på to flyttelass. Gammel og god, og gjør så absolutt nytta for seg fremdeles.
Tror nok han er litt småsur på meg nå som han har stått og samlet støv på roterommet en god stund.
Men nå derimot skal det bli andre boller. Eller rettere sagt, vi prøver igjen å bli kvitt det hva bollene har forårsaket.
Nå har nemlig Mr trimsykkel fått et eget rom!
Etter hvert så satser vi på at han får noen leieboere, og innredningen får han ikke lov til å bestemme selv.
Forløpig er dette inredningen. Dere vet den ånden som har forlatt meg....
Men støvet er tørket av og han har gledestrålende blitt brukt fire ganger allerede.
Så mens innredningsdama sykler i vei på sin gamle men kjære mr trimsykkel, sitter hun og tenker på hvordan hun i morgen skal "gjemme" bort grønnsakene for dansken.
Klar, ferdig - gå!!Avslutter med oppskriften på dagens fiskemiddag - nemlig laksekaker.
Til ca en kg laksefilet brukte jeg:
  • 4 ss potetmel
  • 2 ts salt
  • 1 ts pepper
  • 2 dl melk
  • 1 stor ss persille
Laksefileten kvernet jeg en gang i en grov kvern. Blandet alt sammen og lagde kaker på størrelse med en kjøttkake. Stekte de på hver side, og stekte de ferdig i ovnen. Jeg fikk 14 stk. Vi hadde fullkornpasta og stekte grønnsaker til, men her er det egentlig bare å bruke fantasien. Hjemmelaget potetmos eller grønnsakmos er sikkert knallgodt!
Kjempegodt synes jeg. Passe synes dansken:oP
Håper dere alle får en flott uke!
(jeg henger nok en gang igjen med kommentarer. Men vit at jeg setter kjempstor pris på dem og kommer sterkere tilbake)

8 kommentarer:

liven sa...

Da får jeg bare si....stå på Elin!!
Og trim er faktisk avhengighetsskapende :o)
Selv har jeg ikke trimmet på en uke....har en lei forkjølelse!
Men har nå gått en liten rusletur i dag da!!

ha en fin uke...og lykke til med trimmingen!!

Anita sa...

Ja, stå på Elin!! Jeg kjenner meg veldig godt igjen. Og skylder på at tiden ikke strekker til, men det er jo en prioritering.
Det er forresten første gang jeg er inne på bloggen din. Og jeg kommer innom igjen.
Ha en flott uke:-)

Hverdagen vår sa...

Ikke like lett å finne tid til trening, Elin, og hjelpes meg du er da oppe tidlige nok-
Så dumt du ikke kunne komme i morgen, men vi sees en annen gang vi, ikke alltid det passer-
klem i fra Eli

Different things to help feed your soul, and give it that good feeling:) sa...

Hei Elin:)
Går selv på spinning, og ja det er avhengighetsskapende.
Har selv gått på kickboksing i mange år:)
Lykke til:)
SP

Elin sa...

Ha ha ha! Har kjøpt laks til middag i dag! :) Leste først no det du hadde skrevet! Vi et aldri fisk... eg likar ikkje fisk så godt, MEN::: no skal vi også ha fisk minst ein gong i veka. Har kjøpt inn laks og torsk. Angående treningsbiten, er det faktisk sant at spaserturar er veldig bra. Eg susa på hovudet i golvet 1.jan.08. Resultatet, bortsett frå forslått fjes, var tre prolapser i ryggen. Og min veg tilbake har vore gå-turer. Og når ein først kjem i gang, er det faktisk lystbetont. God musikk på øyrene, og gode, kreative tankar. Og som du veit; eg er så langt vekk oppe i toppen, at plutseleg er eg komen dit eg skal for å snu? :) Lykke til på sykkelen; eg er sikker på at du tilbakelegg fleire mil før adventskalenderen blir åpna?

Stor Elinklem! :) Ha ei fin veke!

Min stil sa...

Ja, lykke til. Det er jo så deilig når men kommer i gang. Skulle absolutt ha tatt meg på tak jeg også.
Klæm Susanne

A-mora sa...

Skal se du blir sprek og i fin form no når du har begynnt og trimme:)) Jeg trimmer, men har skullet trimmet mere.Men det er jo så mye annet som foregår også. Men litt er bedre en ingenting.
Vi hadde fisk i går. Det holder med fisk en dag i uka, synes jeg.

Den siste puten var enkel og strikke. Den for du også til.
Ha en fin dag
Klem

Tulip sa...

Lykke til på trimsykkelen:)

Ja fisk en gang i uka er ikke dumt.Godt er det også!

Klem