tirsdag 5. mai 2009

Det går seg til dette her:)

Det er alltid ting som forandres under planlegging. Og denne gang bestemte vi oss for å ikke lage blomsterbed midt på plenen. I utgangspunktet tror jeg det kunne blitt veldig fint. Men så fikk jeg et så enkelt spørsmål av en venninde: "hvor skal barna leke med ball o.l da?"

Oj, det hadde vi faktisk ikke tenkt på. Adopsjonen er ganske fjern om dagen. Det er vel egentlig litt forsvar fra min/vår side. For hvis jeg skal gå og tenke på det hele tiden blir jeg smårar. Ventetiden blir stadig lengre, og det virker så uendelig lenge til noe kommer til å skje. Frustrerende! Ikke en gang lyst til å shoppe til vår kommende søtnos.

Men det var hage jeg skulle snakke om nå.

Og den tar form:)

Vi har satt opp hekk.


60 tuja på 3 1/2 time vil jeg si at jeg er godt fornøyd med. Dansken gravde og jeg putta.



Måtte sette meg pladask ned til slutt og hadde jord fra håret til inne i skoene. Men vi gliste stort med svarte ansikter begge to da vi ble ferdige. Og da kjente vi plutselig at vi ikke hadde spist middag. "Hva blir det til mat?", spør dansken. "Ikke noe jeg skal lage i hvert fall", svarer jeg. Dermed ble det kebab, noe jeg vanligvis ikke vil ha til mat i hverdagen. Men for første gang i mitt liv omtrent så hadde jeg ikke dårlig samvittighet for å spise det. Og det er jo grønnsaker der også ikke sant?:)

Vi har planta en blodrips, en staude og en hortensia i bedet.



Det ser fremdeles stusselig ut, og det er mulig at et par planter til må opp. Men foreløpig krysser vi fingrene for at det kommer opp og om et par år vil det være flott og frodig her.
Pottene mangler også blomster foreløpig.
Et nytt bed er anlagt. Og her har vi plantet masse forskjellig.



Jeg/vi skulle vel hatt en plan, men vi er ikke sånn anlagt noen av oss så her satser vi på at det meste blir stående og at det formerer seg og blir penere for hvert år som går:)

Plantene som snille Susanne kom med skulle egentlig i bedet som vi forkastet, så vi måtte jo ha dem et sted.

Så buksbomen havnet her.



Og her har vi litt av en historie skjønner dere. Fra vi flyttet inn så har det gjerdet irritert meg. Vi har prøvd å prate med naboene, men de har ikke vært interessert i å bytte det ut. I år hadde vi bestemt oss for å bli enige med dem om noe nøytralt for som dere kan se, så må det seriøst byttes ut. Så viser det seg at gubben i huset har bestilt et nytt. Eller rettere sagt en skigard. HVA!!!!???

Det vil jeg i hvert fall ikke ha. Passer overhodet ikke til vårt hus. Og sa klart i fra. Men gubben gjør som han vil. Grrrrr.... Trodde det var vanlig å bli enige om sånne ting jeg. Det er jo tross alt grense for begge sine tomter. Men han gjør som han vil han. Og dansken vil ikke ha noe bråk. Så da har jeg sagt klart i fra at det skal plantes langs hele hans nye skigard (når den kommer opp). Vil ikke se den. Dansken har ymtet på å sette opp hekk, men jeg føler det blir litt voldsomt med hekk på alle sider.

Hva synes dere?

Har også plantet noen stemorsblomster langs yttersiden på terrassen.




Veksthus kommer opp enten i år eller neste år. Og utenfor der blir det en egen stor kasse til jordbærene våre. Derfor har vi tatt opp jordbærbuskene våre og satt dem i potter i påvente av deres nye hjem. Når ser de ganske sørgelig ut, men krysser fingrene for at de kommer seg.



Der de sto kommer blomsterhjørnet mitt nemlig.

Pelargoniaene står ute og lufter seg. Om en ukes tid eller noe kommer de i kassene på garasjeveggen.




Hver kveld holder vi på ute. Det er så deilig og tusle rundt. Og fremdeles har vi en del som skal gjøres. En sti av bruddskifer skal opp, ringblomstfrøene skal i jord og det skal kjøpes margeritter til pottene i blomsterbedet. Kantlobelia, hengepelargonia og lavendel skal kjøpes inn. Mer blir det nok også, kjenner jeg meg selv rett. Men ser allikevel at lommeboka ikke blir like slunken som tidligere år.

Nå er det dusjen som gjelder. I natt fikk jeg sove, men for lite. Så nå blir det tidlig seng på meg.

Ha fortsatt en flott kveld dere som titter innom.

9 kommentarer:

Villmarkstausa sa...

Hei
Hos deg var det forandring. Morsomt med planter og vår. Ser etter hekkplanter jeg også...tror ikke det blir thuja her...mulig en linnehekk som vi har fra før...blir så tett og grønn. Ha en god kveld i den fine hagen...

BEA sa...

NYDELIG!!! for en jobb dere har gjort.. hva sier dere til gartnerarbeid over dammen?? :o))
skulle gjerne hatt opp 100 meter hekk.. og da er det ikke spint jeg tenker på:o))

Du med det gjerdet.. han har ikke lov!!!! det kan innleveres klage til kommunen.. i bebyggelse skal man ta hensyn til type hus, tomt o.s.v. man kan ikke bare sette opp hva man vil-- skigard tilhører i fjellheimen!!

Kos dæ i dusjen.. må en tur dit jeg også før jeg sovner.. har stått på hodet i vaskebøtta på andre dag på bensinstj.. har aldri sett noe så møkkete;(((

Vi høres vennen og hils dansken..
Kjempeklem fra mæ..

Ellinor sa...

Er det mulig? For en nabo! Sett veksthuset opp etter skigarden, også planter dere store tujaer eller noe langs hele resten av gjerdet.

Irén sa...

Hei på deg Elin!

Endelig en liten svingom i Blogglandia, og hva ser jeg: dere er jo flittige som bare det jo! Kjempeflott blir det! All grunn til å være stolt av dere selv!!!

Lurt tips dere fikk om å la vær å lage bed midt på plenen ;-)

Et lite tips fra meg; Buksbom liker veldig godt å bli klippet jevnlig. Blir så tette og fine og skyter nye skudd som bare det da :-)

Nå må du ikke besvime, men jeg har faktisk blogget i dag! Tjihiii! Tusen takk for gode ord og omtanke! Du er en knupp!

Ellers driver jeg og krysser adopsjonsfingrene for at det skal skje noe på deres front snart!

Snakkes mer siden! Ønsker deg en fin uke! Hilsen og klem fra meg!

Hverdagen vår sa...

Hei!
Så effektive dere er da,gøy å få plantet litt og snart blir det frodig og flott:)
Naboen kan da ikke bare sette opp en skigard uten å høre med dere først,vel, hmmm trodde man måtte det jeg.
Her spurte naboen oss, før han satte opp gjerdet, men det er jo uansett vanskelig å si nei da når en nabo spør.

Var det rett hus jeg gikk forbi da, mon tro? Kommer gjerne innom en tur jeg på mine spaserturer, da går jeg forbi deg, men kjett å gå til feil hus da.
Har dere blå markiser på huset?

Vi sees den 18 mai, sant???

Ha en flott dag!

Klem fra Eli

Kosekroken gaver og interiør sa...

wow for en jobb dere har hatt, men det blir skikkelig fint:) Tror jeg ville ha planta hekk mot nabo`n jeg . Hvis du misliker gjerdet så sterkt så slipper du se det, en henger seg gjerne opp i ting som irriterer;)
Sees i kveld:)

Tulip sa...

Jeg synes skigard er kult, jeg da! Men skjønner jo at du reagerer, for det passer ikke inn overalt, det er jeg enig i.
Dere burde blitt spurt først, det er da god folkeskikk om ikke annet!

Jøss som dere har plantet hekk! Imponert!
Vi plantet ti tujaer for noen år siden, og jeg syntes det var nok.(Puh!) Å gange det med 10, ville jeg ikke orket å gå igang med!! Flinke har dere vært!

hege sa...

Så heldig du er som kan plante vårblomster allerede nå, her oppe sliter vi fremdeles med nedsnødd plen og en jentunge som regelrett DØR etter å få satt opp trampolina på plenen (som selvsagt er nedsnødd) :) Kjempefin hage dere har, og for hver dag som går er det en dag mindre å vente på barnet deres. Tenk så herlig det blir å se h*n løpe rundt i hagen da :) Blir rent rørt bare med tanken jeg, håper ventetiden snart er over.

*stor klem*

Christel - Bakketun sa...

Så fint det ble! Hagen min står til din disposisjon :D Skulle absolutt gjort ting og tang her også, men litt giddeslaus i og med at vi skal flytte neste år.

Klem, Christel