onsdag 15. april 2009

Valgets kvaler...

I mitt hode så er jeg i gang med å innrede vårt nye soverom. Vi skal "flytte" ned til kjelleretasjen. Og grunnen til det er at vi vil være i samme etasje som barnet vårt når det kommer.
Nå har vi lyseblått soverom. Det er fint og luftig, men jeg har sånn sett bestemt for oss (hehehe) at vi skal ha et hvitt rom nå, med en fondvegg i tapet. Går det etter våre (kremt, kremt) planer så blir gulvet også helt lyst. Så kommer altså kvalene mine. For rommet skal jo ikke være helt hvitt og sterilt.


Tapeten skal være lys, med enten mint eller turkis i detaljene. Dansken ser egentlig ikke forskjell på fargene, men jeg sier så tålmodig at den ene skjærer i grønn, den andre i blå. Han synes begge deler høres fint ut, så ikke så mye hjelp å få der.


Jeg skal også lage en sengegavle som skal gå i samme farger. Og sikker noen andre smådetaljer. Knotter kanskje? Jeg er kjent for å være på knottejakt. Er jeg alltid omtrent. Digger knotter;)


Egentlig har jeg mange spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.


Jeg vil ha helt hvitt tak, i høyglans. Og hvit matt maling på veggene. Hvilken glans bør jeg da ha på lister? Og er det noen som kan anbefale meg hvitnyanser som er fine. Synes alle ser like ut jeg, *rødme*.


Og det aller største spørsmålet:
Turkis eller mint???
Håper noen kan hjelpe meg med valget..

Alle bildene har jeg lånt inne på Sanderson.

11 kommentarer:

Ellinor sa...

http://www.farvehusetas.no/uside_004_007.asp

På denne linken kan du prøvetapetsere ett rom iallefall for å se litt hvordan en tapet blir på veggen :) Ellers har jeg ikke så mange råd å komme med

Farmendamen sa...

Vaskerommet ble kjempefint..avundsjuk..kremt..
Skulle ønske jeg kunne ha hjulpet deg med alle spørsmålene, men tror nok at det finnes andre som er mye bedre på det i blogglandia enn meg. Selv liker jeg best varme farger derfor synes jeg at ren hvit blir så kald så jeg sverger til egghvit, så også når det gjelder valg av fargen turkis eller mint... Det var da noen knallfine tapeter du har funnet da!
Har du forresten vært inne på fargerike.no ? Der kan man finne mange gode råd....
Ha en fin kveld med danske da Elin:-)

A-mora sa...

Så mange planer du har:))
Du får finne deg fargekart. Det er så mange fine lyse farger:))

Det var vel ikke så mye hjelp i det her.

Må du opp så tidlig hver morgen?
Vet du når barnet kommer?

ha en fin torsdag:))

Villmarkstausa sa...

Det blir fint med blankt i taket, lister,dører..Var på Sørumsand i dah tidlig og der fantg jeg noe tapet som var så fin. Hvit sølv..dus....Maling og god hjelp.Tror de hadde mye forskjellig.
Jeg liker gråblå/isblå. Det er så fint til hyller og stasj.på soverom, ellers allt nøytgralt. Småblomstret gardin i blå, eller prikker. Slik blir mitt soverom...trur eg;-)) Men nå er det tenåringsrommet som skal males..

Jannicke sa...

Hei.

Litt råd fra meg :

Letthet (1624) er en veldig fin hvit farge : 0501-y01R.
Den er faktisk enda hvitere enn eggeskall, men den er ikke kald - og ikke blått skjær i.
Til vegger ville jeg valgt letthet akrylmaling med glansgrad silkematt 15. Til lister o.l ville jeg valgt Letthet oljemaling glansgrad 40. På den måten vil du få de kontrastene du er på jakt etter..
Jeg har malt letthet i flere rom . og er veldig fornøyd.

Ellers ville jeg valgt mint. Det tror jeg er en farge du vil kunne ha lene uten å gå lei..
Og så er den jo kjempefin å kombinere med ex div bruntoner...

Masse lykke til!

Klem fra J.

Villmarkstausa sa...

......ikke kjøpt tapet, men det varå få kjøpt;-)) Har bare liggende panel i hele uset, så det blir maling.Pynter med stæssj;-)) jeg også...

BEA sa...

Hallo vennen og takk for alle kommentarer.. beklager at jeg er dårlig på å svare... har stått på hodet i hagen, og nå som Vilde er kommet blir det iallefall ikke tid :o))

Jannice her har gitt dett et godt svar med hensyn til glansgrad.. følg den.. men.. du skal bestemme deg for tapetet først og deretter ta ut en hvit nyanse fra dette.. (om der er noen) ellers kan du risikere kollisjon... bruk samme farge både på vegg og lister i forskjellig glans.. mest harmonisk.. taket kan godt være en annen hvit -- S0502Y er standard hvit som fabrikkene bruker på dør/vindu/skap--- den er litt gult i..

Nå må jeg springe igjen... bare spør om det er noe...

irina /Alex sa...

Så masse fint....

ha en fin helg vennen !!

Klem

Hverdagen vår sa...

Hei!
Det var så koselig å treffe deg i dag:)
Utrolig verden er ikke liten, nå har jeg sett igjennom bloggen din og her har jeg jo vært før:0) husket innlegget du hadde i julen og puten du hadde lagd.
Så flott ett vaskerom, misunnelig;0)

Håper dere hadde det fint i bursdag på våre gamle trakter.

Prøvde å se om jeg klarte å se om huset var kjent, men det gjorde jeg ikke.

Håper vi sees på strikkecafe neste mandag, det hadde vært hyggelig:0)))

Ha en flott helg!

Klem fra Eli

Kosekroken gaver og interiør sa...

Hei Elin. Takk for hyggelig besøk i butikken i dag:) Koselig å se hvordan du har det :O) Vi sees.

-Mia- sa...

Jeg hadde valgt turkis, men det er jo smak og behag.. Ser ut som du allerede har fått god råd her! Ha en fin søndag! Klem-Mia