torsdag 23. april 2009

Hageplanlegging...

Nå er snart snøen borte. I hvert fall på den ene siden av huset. Og nå har vi litt av et prosjekt foran oss. Det går nok over to år dette her. Skal jo være penger til alt også.

Romprosjekt i kjelleren blir foreløpig satt på vent. Nå er det så mye deiligere å være uti hagen.

Så nå tenkte jeg å fortelle noe av det vi har planer om å gjennomføre i løpet av sommeren.



Først og fremst så skal det røskes opp i det store blomsterbedet. Det er et sørgelig syn nå, og det ser ut til at et par, tre planter har tatt kvelden. Men i første omgang skal jeg få klippet dem ned og se hva som skjer.
Jeg elsker blomster og hager, men jeg er ikke flink med dem. Så jeg leser til øyet blir stort og tørt, så må jeg bare sakte men sikkert prøve meg frem.
Bedet foran skal røskes opp i og plantes ettårsplanter. Blir vel som i fjor med stemorsblomster og margeritter.
Det siste bedet her gravde vi opp i går. Her skal vi ha en minigrønnsakshage frem til vi får i stand drivhuset og plassen foran hvor vi skal ha grønnsaker.


Og det kommer her. Her ligger det litt snø fremdeles ja. Men kan dere se stengene som vi har festet i bakken? Her skal det graves opp, legges duk og bruddskifer som blir gulvet i drivhuset. Foran drivhuset kommer det trekasser (e.l.) med grønnsaker. Og i inngangen kommer det et espalier, helst med klematis krypende oppover. (vet selvfølgelig at dette vil ta noen år, men planene er klare;))
Det skal også plantes frukttrær her hvor det ville vært naturlig å ha et gjerde eller hekk.


Ting skal repareres, males, vaskes og spyles.



Hageredskapene står i givakt frem til sommerens prosjekter og arbeid. En roteplass med masse deilig bruddskifer. Her skal det ryddes opp skikkelig, så skal det bli mitt lille plantehjørne. Min kjære skal hjelpe meg til å snekre sammen et plantebord, jeg skal male det og dille litt selvfølgelig. Mulig at det kommer opp en vask her også. Og sånn by the way: Vedskjulet bygde min kjære i fjor. Flinke mannen...



Syrinene har begynt å spire. Min favorittblomst.



Disse blomstene står på verandaen og venter på å bli plantet ut i vårt neste store blomsterbed som skal graves opp i løpet av sommeren.

Og her skulle jeg hatt et bilde av plassen hvor vi skal lage et bed foran garasjeveggen, med en sti av bruddskifer, ovalt bed, nye trær og sitteplass. Men hvor det bildet forsvant er mystisk. Jeg finner det ikke igjen.

Så nå har jeg vist bilder fra to av sidene i hagen vår. Neste to sider kommer det bilder av når det er litt mindre snø.




Så avslutter jeg med en liten rakkar som har våknet opp av vinterdvalen sin og er på jakt i naboens hage. Kunne han bare ta med seg søstern sin ut på tur. Hun ligger fremdeles som et murmeldyr i senga.

Ha en flott dag i dag dere som stikker innom meg.

2 kommentarer:

A-mora sa...

Så mange fine planer dere har for hagen:)
Det er vel mye arbeid men det blir helt sikkert fint:))
Må si jeg kjenner at jeg er glad for at hagen min er nesten ferdig. Ferdig blir den aldri:))

Har raket ferdig plenen i kveld.
Ha ei fin helg:))
Klem

-Mia- sa...

Så koselige hagebilder og gode planer! Deilig med vårvær, idag skal vi ut å gå tur! Ha en fin dag og helg! Klem-Mia