søndag 8. februar 2009

Frem og tilbake er like langt...( syteinnlegg, bær over med meg)

Jeg er sliten!
Jeg er fysisk og psykisk sliten. De siste 2 1/2 ukene har vi vært to ganger i Danmark. Og noen hyggelige turer har det heller ikke vært.
Vi er slitne begge to. Og veldig, veldig lei oss.
I dag er det morsdag.
Jeg har et anstrengt forhold til morsdagen siden jeg ikke selv har noen mamma. Og siden vi heller ikke etter flere år har klart å få egne barn så kan jeg heller ikke feire meg selv. Vi har vært hos farmor i dag med en bukett tulipaner og kake og det var hyggelig. Men det er ikke mamma. Selv om jeg er kjempeglad i farmor så blir det ikke det samme. Og når svigermor ligger på sykehuset så synes jeg egentlig det bare er en trist dag.
Men dagen er snart slutt og hverdagen begynner igjen. I morgen drar vi på jobb, men vi går hele tiden på tåhev i tilfelle vi i full fart må dra tilbake til Danmark.
De timene vi har vært hjemme så har jeg prøvd å være litt kreativ. Må gjøre noe for ikke sitte og tenke altfor mye.
Så her er mine siste produksjoner.

Handleveska var til min kjæres favoritt-tante, og hun ble kjempeglad.
Puta er mitt aller første hekleprosjekt og jeg ble i grunn ganske fornøyd.
Posene var bursdagsgaver til søsteren min og en venninde.


Litt trøsteshopping fikk jeg gjort i Danmark da mens vi var der.
Jeg synes at den gamle brødskjæreren var helt rå. Den skal jeg ha kokebøker stående i. Men jeg blir ikke helt enig med meg selv om jeg skal male den eller bare la den stå som den gjør.

Vaskerommet går sakte men sikkert fremover. Vi hadde regnet med å være ferdig med det nå, men vi hadde jo ikke ant at vi måtte dra avgårde sånn i full fart. Penger koster det også. Ikke at man tenker på penger når noen er syke, men det er ikke til å komme bort i fra at det koster en hel masse og pendle mellom Danmark og Norge.
Og flisene vi hadde var det jo selvfølgelig en kvadratmeter for lite av. Så vi måtte ut å kjøpe noen andre. Er sånn litt halvfornøyd. Men det blir vel bra.
Tusen takk for alle kommentarer jeg har fått. Jeg blir så glad når jeg ser hvor mange som tenker på meg. Blogging har blitt nedprioritert i det siste.Det er ikke det jeg tenker på først og fremst nå om dagen. Nå må vi komme over dette her, uansett hva som skjer. Akkurat nå sitter vi og venter på telefon nedenifra om hvordan det går med svigermor. Det er slitsomt å sitte her oppe i nord og ikke kunne dra ned og besøke henne hver dag. Men sånn er det bare. Jeg kunne så inderlig ønsket meg mer fri for å hente meg selv inn. Men det er ikke enkelt å få fri når det "bare" er svigermor.
Merker at tankene svirrer fra det ene til det andre her. Men godt å få ting skrevet ned. Det er litt terapi det også.
Svigermor skal bli frisk hun!!! Hun er den eneste vi har igjen. Og jeg vil at vårt barn skal ha i hvert fall en besteforelder. Så hun skal bli frisk!!! Men kan ikke det barnet komme snart da???!!! Enda et trist sukk fra en som ønsker å feire morsdag...
Jeg har fått et par utfordringer. En fra Line og en fra Lappequiri. De utfordringene tar jeg i neste blogginnlegg. Morsomt med sånne utfordringer.
Jeg har også fått en utmerking av Line. Tusen hjertelig takk lille venn..

Foreløpig beholder jeg den selv. Fordi jeg synes jeg fortjener det;)

Dette ble et langt og sytete innlegg. Håper ikke at jeg har skremt noen bort fra meg.

Ha en fin kveld videre.

PS: Ellinor, hvis du leser dette så er jeg superglad for å treffe en medadoptant. Jeg kommer innom deg seinere:)
PPS: Min kjære har bursdag til onsdag, og jeg tar veldig, veldig gjerne imot tips om hvordan man kan feire en billig bursdag. Og ikke minst hvordan jeg kan lage en hyggelig dag for en som har det vondt...

10 kommentarer:

BEA sa...

Kjære søte Elin.. æ blør førr dæ no!

Det der er ikke syt.. du er fullstendig utslitt, og det skjønner jeg godt. Ingenting tar mer på kreftene er sykdom hos våre næærmeste.. spør meg.. jeg har ikke gjort annet de siste 10 år..
Jeg skjønner derfor så altfor godt din redsel for å miste igjen..

Elin, akkurat nå burde du og din mann ta ut sykemelding.. dere kan ikke holde på å reise slik..enhver lege og arbeidsgiver skjønner nok at dere ikke makter dette i lengden..

Å sitte milevis unna og lure på om dere rekker frem i tide er det siste dere trenger nå.. reis og vær sammen med henne!! Ikke bare for hennes del men for deres egen del..

Stor klem fra mæ..

HildeS. sa...

aKjære deg Elin.
Så trist å lese at svigermor er så sjuk, og når slikt skjer så føler ein seg så hjelpelaus.
Enda verre må det vere for dere som har henne så langt unna.
Skjønner deg ang mprsdagen. Eg har ikkje mi mamma lenger heller, men har barn da, så det hjelper jo litt.
Savnet etter mamma er alltid sterkt på slike merkedagar.
Håper det går bra med dere begge trass i triste dagar.
Trøsteklem fra meg.

Line sa...

Uffameg, Elin...
Så frykteleg vondt dokke må ha det no,og skjønar inderleg vel at dokke må vere utslitte, hjertet mitt blør for dokke...
Eg seier meg enig med BEA her, det må no vere muleg å få seg sjukemeldingar og komme seg nedover til Danmark for å vere hos henne...
Varm trøsteklem frå Line

Irén sa...

Kjære Elin! Dette var leit å lese, men jeg synes IKKE du syter!!! Ta vare på hverandre midt oppi alt dette. Det må være utrolig slitsomt med uvisshet og pendling...

Og vet du - du er da mamma du - i hjertet ditt! Snart er det et barn som får nyte godt av all den kjærligheten og omsorgen du og din kjære har så masse av :-)

Tenker på deg og håper det går bedre med svigermoren din!

Så oppfinnsom som du er finner du nok på noe kjekt sammen med din kjære på bursdagen din. Kanskje dere har go-cart bane i nærheten? De fleste "gutta" elsker å race rundt, og det er i grunnen ganske kjekt for oss jenter også.

Go'og varm klem fra meg til deg

LAPPEQURI sa...

Gosh reint for mye på en gang. At du er sliten er ikke noe rart. Håper det ordner seg for din svigermor. Klart det blir mye følelser på en morsdag med sånne omstendigheter. Ta vare på deg selv
Bamse klem fra nord

Ellinor sa...

Huff og huff, trist lesning. Det er så vanskelig når foreldre blir dårlige og man ikke bor nært nok. Selv bor jeg 50 mil unna mine og må nok innrømme at tanken har slått meg på hvordan det blir den dagen det gjelder dem. Man vil jo at ens egne foreldre skal leve evig.

Også håper jeg at ønskebarnet snart kommer til oss begge to :) Kanskje vi feirer morsdag til neste år :)

Mange klemmer fra meg

hege sa...

Uff da Snuppa, så leit med svigermoren din. Håper hun blir bedre snart, det er så tungt når ens nærmeste er syke, og man ikke vet hvordan morgendagen ser ut :klem:
Og du VET du kommer til å få feire morsdag du også :) Plutselig sitter dere på flyet til Colombia, hvor ungen deres venter på dere. kanskje er h*n født allerede, hvem vet?
Så fin den gamle brødskjæreren var. virker den fremdeles, eller blir det bare til pynt? Synes ikke du skal male den, har sett litt for mye på BBC lifestyle i det siste, og det er utrolig hvo mange som ødelegger verdifulle gamle gjenstander ved å enten male dem, eller fjerne originalmalingen. *godklem* Håper du går enklere dager i møte snart!

A-mora sa...

Kjære Elin:)) jeg leste innlegget ditt i morges og har tenkt på deg etter det.
Jeg skjønner godt at du er sliten både pysisk og fysisk. For sykdom i nær familie tærer på de som er rundt de som er syk.
jeg har vel ingen trøstende ord til deg.
Ingen har noen og miste, men du som har så liten nær familie har ialle fall ingen og miste. Jeg skulle ønske jeg kunne delt byrden med deg.

og jeg skjønner godt det er sårt og ikke ha foreldre og barn.
Jeg ønsker svigermora di blir frisk snart igjen. Og at barnet deres kommer snart til dere.
Jeg tror Bea har rett sykmeld dere før dere møter veggen.

Jeg bruker og si det somtid at : Livet er ikke for amatører.
Klem

Livet er noe hærk noen ganger og livet er ikke rettferdig allegangene heller.

BEA sa...

Hallo vennen..

SÅ godt å høre at du har tatt ut sykemelding.. du trenger å puste nå..

Nå som du hart lest innlegget, skjønner du hvorfor jeg bryr meg..
Jeg får rett og slett vondt i magen når jeg ser at andre er på tur i "fella"..

Håper du kan samle litt krefter og gjøre noe koselig - ikke bare jobbe..

Tips! Om dere liker tapas kan du feire din kjære med nydelig mat og tenne opp hundre stearinlys.. bare dere to :o)))

Ellinor sa...

Hei
Tusen takk for tips ang. blogg.
Og selvfølgelig får du følge meg videre. Hjertelig velkommen :)