søndag 4. januar 2009

Året som var, og ønskene fremover...

I grunn så liker jeg nyttårsforsetter. Eller nyttårsønsker som jeg heller vil kalle det.
I fjor hadde jeg to nyttårsønsker. Og de fikk jeg til:)
Den 13 februar tok jeg teoriprøven med bare tre feil, og den 13 mars bestod jeg kjøreprøven. En ny verden åpnet seg for meg. Tenk å kunne kjøre selv uten å være avhengig av noen!
Den 13 april tok jeg min aller siste røyk. Har ikke smakt en siden, og ikke har det fristet heller. Jeg er av den formening at en kan ikke erstatte en uvane med en annen. Så jeg (og gubben) stumpet den siste princen, tygde litt mer tyggegummi enn ellers i to uker, og thats it. Har sluttet før, men denne gangen hadde vi hodet med oss. Stolte vi? JA!

I året som har gått fikk vi nytt kjøkken.

Et førbilde ( julen 2007)

Etter oppussing

Ny ovn med nye fliser kom opp i samme slengen.

Ikke se på veggen til venstre eller ledningen til høyre. Ovner ser ikke så fine ut på sommeren egentlig, men selvfølgelig fant jeg ikke noe fint stemningsbilde når det var fyr i den.

Nytt tak i første etasje kom også opp. Og med litt mer maling og diverse finpuss så ble stua helt ferdig.

Et veldig førbilde.

Og et under prosessen bilde:)

Blomsterbedet vårt ble også røsket skikkelig opp i.

Fant bare et førbilde. Må få tatt noen bilder til sommeren.

Symaskinen har også blitt godt brukt i året som har gått. I hvert fall siste halvdel hvor jeg endelig lærte meg å bruke den:)

Et bilde av (noen av) juleputene som jeg sydde.
I år har jeg også noen nyttårsønsker. Jeg skal være snill mot meg selv! Og med det så mener jeg at jeg ikke skal gjøre (eller spise ) ting som ikke er bra for meg. Både fysiske og psykiske ting. Så i år skal jeg lære meg å si nei! Og der har jeg en lang og kronglete vei foran meg.
Så skal vi slutte å kaste så mye mat. Jeg har en mann som ikke er glad i restemat. Og med tanke på at vi alltid lager for mye mat så blir det kasta mye. Før da pappa levde så pleide jeg å ta med mye rester til han, noe han satt stor pris på. Så nå skal jeg begynne å lage mindre porsjoner, og da vil vi jo spare penger også. Tre ønsker på en gang, det går jo faktisk:) Spise mindre, kaste mindre og penger spart.
Oppussingsprosjekter har vi nok av også. Hele kjelleretasjen skal til pers. Har ikke vist bilder herfra for det er rett og slett ikke så mye å vise. Men her skal det lages to soverom, kjellerstue, stort bad, vaskerom og mat/kjølelager. Vinduer skal byttes ut, rør skal flyttes osv... Kommer til å forbrenne noen kalorier her nede ja:) Ikke det at det gjør noe for det er nok å ta av.
I hagen skal det skje en del også. Et drivhus skal på plass, nok et blomterbed skal bygges opp, og frukttrær skal plantes på sensommeren.
Aner ikke hvordan vi skal rekke alt dette her.
Men mitt aller, aller største nyttårsønske er at vi vi får den store telefonen, om at vi endelig blir foreldre. I følge gjennomsnittstiden så skal det skje i august, og jeg krysser alt jeg kan for at det skjer. Da kommer alle prosjekter her hjemme til å bli forkastet inntill videre. Men jeg må være realist. Vet om andre som har ventet dobbelt så lang tid som oss som enda ikke har hørt noe. Men jeg håper det skjer!!!
Og husker dere adopsjonssmykket som jeg ønsket meg? Jeg fikk det jeg:)
Nei, nå ble det mye skravling på meg her.
Ha en flott og kreativ uke dere som titter innom meg...

6 kommentarer:

Irén sa...

Kjære deg!

Vet du, jeg er imponert og så glad på deres vegne over at dere har klart å stumpe røyken! Kjempebra :-)

Dere har jammen vært flittige på flere områder ser jeg. Liker godt det nye kjøkkenet deres. Ville ikke hatt noe i mot å bytte ;-)

Planene for 2009 ser ut til å være mange også gitt. Hjelpe og trøste, blir nesten helt pest bare ved tanken, hehehe

Håper inderlig at spesielt det ene ønsket ditt (deres) går i oppfyllelse; at dere får Den Store Telefonen! *kryssr fingre og tær*

Riktig godt nytt år, Elin!

Hilsen og klem fra Irén :-)

LAPPEQURI sa...

Å så kjekt dere klarte med fortsettene deres:-) Så mye fint du har laget og ikke minst det enorme jule langbord selskapet du ordnet til:-) Jeg kommer ikke i gang etter at vi flyttet 1mnd før jul. Alle tøyene mine er i søppel sekker(det er mange) så må vel ta meg sammen å komme i orden:-) Har stitchet litt i jula og strikket sokker:-) Er spent på hva du finner på frem over;-)) kos deg

BEA sa...

Godt jobba med å stumpe røyken...

Kjøkkenet ble jo kjempeflott!!

Biksemad, trodde danskene elsket det?

Lurt med ønsker.. og lista over gjøremål var lang, men, du får ta en ting av gangen.. nytter lite å gjøre alt samtidig. Blir bare rot og ingenting blir ferdig..

I morra skal bryggerstaket til pers.. malingsspanna har stått på hold i 3 måneder. Mangler noen fliser etter renoveringa som jeg håper er på plass i løpet av uka.

Lykke til ønskelista..

Line sa...

Det går an å ha nyttårønker når dei blir gjennomført, slik som hos deg:0)
Eg har slutta med slikt, for det held seg sjeldant oppe likevel...
Driftige har dokke vore i året som har gått, og mange prosjekt i året som kjem og...
Den største prestasjonen var uansett å bli røykfrie!!!
Eg slutta fyrste gongen når eg oppdaga at eg var gravid med Fredrik, men begynte på att eitt år etter at han vart født...Dumt, ja!!
Slutta for godt i 2001, når vi planla graviditet nr. 2!!
Kryssar fingrane for at den store telefonen kjem dette året:0)
Klem

BEA sa...

Hei Elin og takk for kommentar. Jeg setter umåtelig stor pris på den.

Alle menn er noen særinger, hver på sin måte. Vi er ikke feilfri vi heller, takk og pris.

Ikke legg så stor vekt på det.. det er en liten bagatell i den store sammenhengen, og ikke verdt å krangle om.. tro meg.

Jeg og min mann har aldri sagt et vondt ord til hverandre. Vi har vært sammen i 16 år. Joda, det har vært tider da man har lyst til å si både det ene og det andre men, har man først sagt det en gang, blir ordene gjerne styggere neste gang. Og da tramper man over en strek som er vanskelig å viske ut.

Jeg vet dette fordi jeg levde i et forhold der slike ord ble hverdagstale, og tillitt og respekt lå lengst nede i kjelleren.
Ikke mye til forhold!!

Kos deg med det positive!! Det negative legger du i en annen kasse som du merker med " bør ikke åpnes" Store ord men, det er mulig:o)) Tenk bare på David!!
Klem fra mæ.

Gamlå sa...

Heisann

Så koselig innlegg dette her var, og skal si dere har fått gjort masse i året som gikk.

Tilogmed sluttet og røyke. Gamlå tar av seg hatten for dere begge to.

Gleder meg til å følge bloggen ditt dette året også.

klem fra Gamlå