mandag 8. desember 2008

Tallinn og litt misunnelse...

Jeg er misunnelig på dere damer som har tid til å legge inn det ene innlegget etter det andre.
Jeg synes dagene går i ett her.Har masse jeg kunne skrevet om, men tiden strekker ikke til.
Mitt siste stunt her er å ha invitert hele slekta til julebrunsj. Foreløpig har 11 stykk svart ja. Og dersom alle komme blir vi 35 stk!!!! Min kjære danske kommer ikke til å klare og sove frem til den 20.
Nå skal det sies at dette er slekt som jeg så og si ikke har hatt kontakt med på over ni år, bortsett fra til pappas begravelse for to år siden. Kjenner jeg begynner å bli litt svett her:)
Så et lite reisebrev fra Tallinn...

I Tallinn var det ganske like temperaturer som her hjemme. Surt og kaldt og det blåste. Men ytterst lite snø.

Vi gikk mye i Tallinn. Gate opp og gate ned. Veldig mye oppover faktisk. Denne gata her ble rent ned. Sikkert fordi like nede i gata her lå det en linbutikk som hadde gått konkurs, og som hadde 50 til 70 % avslag.

By the way: Her er en av hovedgatene i Tallinn:) Fnis... Barnslig humor eller hva..




Litt flere gate bilder. Det var veldig koselig i Tallinn. Vet dere forresten hva Tallinn betyr? Joda, dansk festning. Det synes selvfølgelig dansken her hjemme var veldig morsomt. Tallinn ble nemlig styrt/regjert av danskene helt tilbake på 1200/1300-tallet, før svenskene overtok.


Et par bilder jeg tok på en av våre mange vandringer. Synes klokka var så fin.

Maten i Tallinn var litt ymse. Enkelte rare kombinasjoner, men ganske godt. (bortsett fra på hotellet. Der var jeg ikke imponert)
Her inne derimot var det veldig god mat. Vi måtte vente en god time, men det var det verdt. Biffen smeltet i munnen.



Julemarkedet var superkoselig. Gammeldags og en skikkelig vinterstemning med alle strikkeboder og alt mulig krims krams.
(Sorry Tove, nå måtte du bare være med på et bilde)
Jeg fikk kjøpt en del linstoff. Kjøpte seks meter totalt , i tillegg til to duker. Men jeg har glemt å ta bilde av det. Så foreløpig må dere bare tro meg.
I kveld har jeg lagt en real porsjon til med kryddersild i mel. Kokt buklist og lagt en i press. Lagt rosiner og aprikoser til trekking i whiskey, og laget serinakaker. I morgen blir det julegodterier og brune pinner hvis jeg får tid. Må også lage tomatsilden og buklista ferdig. Fikk to bestillinger (fra svigermor og svoger i Danmark) på tomatslden min. Er hyggelig det da.
Nå skal jeg lage matpakker til meg og min kjære. Gjør jeg det ikke på kvelden føre så blir det ikke noe matpakke. Sånn er det her i heimen.
Kos dere med alle juleforberedelser, så kommer jeg innom dere når tiden strekker til.

6 kommentarer:

Line sa...

Kjekt å sjå bilder frå Tallin, og artig med litt innbskt historie
og:0)
Du har no mykje å styre med, så eg skjønar godt at tida ikkje strekk til!!
Blogg når anledninga er der du, ELin, det er då det er kjekt:0)
Fin tirsdag til deg og ein god klem

HildeS. sa...

Oj, du er tøff som har invitert så mange heim til deg, men så koseleg å treffast:)
Det går nok kjempefint.
Koseleg å sjå bilete fra Tallin.
Eg har vore i Riga og Vilnius, men ikkje Tallin.
Ser av bileta at byane liknar litt på kvarandre:)
Ha ei fortsatt fin førjstid og kos deg masse.
Klem H.

Farmendamen sa...

Så fint det ser ut i Talinn, men enig med at byene østover ser veldig like ut.
Blir flott å se lin du har kjøpt.
Du verden som du ordner til jul da...det der er jeg dårlig på..tenker at slakteren må leve han å...:-)

Hemma på Landet sa...

Dit skulle jag också vilja åka.:-) Kram

irina /Alex sa...

Nå fikk jeg lyst til å dra tilbake til Tallin igjen :)

Tror jeg må prøve meg på tomatsilda di jeg .....snart når jeg også får energi :)

helgeklem :)

BEA sa...

Hei igjen.

Vi flyttet hit i januar, så det blir første julen i nytt land.

Ser fint uti Tallin - den som hadde hatt tid til å reise, sukk..

Lykke til med brunsjen.. og god adventshelg.