søndag 14. desember 2008

Litt nostalgi en 3. advents morgen...

<
Så tenner vi tre lys i kveld.
For lengsel, håp og glede.
De står og skinner for seg selv,
og oss som er til stede.
Så tenner vi tre lys i kveld.
For lengsel, håp og glede.



Det har vært mye snakk om her inne i Blogglandia om hva som er en nostalgisk jul for hver enkelt. Og ikke overraskende så sier de fleste at det er å bevare de tradisjonene som de er vant med fra barndommen av.

Denne engelen har alltid hengt på samme sted, også i stua til pappa. Så den har beholdt plasen sin under denne lysestaken selv når den "flyttet" til oss.

Vi hadde ikke noe særlig med tradisjoner i vår familie. Jeg hadde som tradisjon å stå opp tidlig om morgenen (har alltid vært en morgenfugl) og se på juleprogrammene på svensk tv. De var jo så mye bedre enn de norske:)

Denne lille tassen har alltid hengt og dinglet et sted:) Så det må han jo få lov til å gjøre her også. Denne lille nissen har fulgt familien så lenge jeg kan huske.

Så spiste vi alltid julemiddag klokka fem. Da pleide vi å ha sølvguttene som sang julen inn i bakgrunnen. Julemiddagen har faktisk variert litt. Både kalkun, skinkestek og ribbe har stått på menyen, noen år hver seg. Men riskrem til dessert var det alltid.

Denne flaskeskjuleren har jeg laget på barneskolen. Skjørtet har mistet et blad ser jeg, men opp må den for det. Oppe i tallerkenhylla sitter en liten nisse og titter ned. Disse nissene pleide pappa å sette i blomsterpottene:)

Den eneste tradisjonen jeg kan komme på at vi alltid var invitert til onkel og tante 2 juledag. Men det var alltid litt nervøsitet i forbindelse med det, for onkelen vår var så rik, mektig og fryktinngydende. Det var alltid masse stress med at vi skulle dit for egentlig hadde ikke pappa lyst. (dette er broren til mamma) Så jeg husker veldig godt den skumle følelsen jeg hadde da vi dro til den fine kanten av byen (Bærum), og hvor kjedelig det var å sitte ved bordet i fem, seks timer.

Nissefar i sleden sin, med Rudolf som fører. Gammel og slitt, men denne er skikkelig nostalgi for meg.

Da drømte jeg meg bort i tanker om denne karen og hva han hadde kommet med to dager tidligere.

Dette juletreet kom alltid opp til jul. Det var sjelden at det ble tent, men opp skulle det. Enkelt og dekorativt.

Siden vi ikke har barn enda, så har vi egentlig ikke så mange tradisjoner enda heller. Men vi prater ofte om hva slags tradisjoner vi ønsker å innføre når vårt etterlengtende barn endelig kommer. Derfor synes jeg det er gøy å lese om deres tradisjoner. Kanksje vi adopterer noen av de:)

Denne hang alltid på ytterdøra vår hjemme. Nå har den fått en ny rød blonde, og henger ganske så fint i gangen vår.

Nå skal jeg tusle inn til mannen som fremdeles ligger i senga. Og hvorfor jeg står opp så tidlig? Det er så koselig å kjenne på stillheten en tidlig søndags morgen. Da setter jeg på kaffen og og skrur på dataen og har en sille stund for meg selv.

Disse to karene pleide å stå på blomsterbordet hos pappa. Nå har de fått plass på kjøkkenet hos oss.

I dag skal vi i bursdag til min lille niese som fyller fire år. Tenk som tiden har gått. Synes ikke det er lenge siden at jeg var med på fødselen hennes jeg. Gratulerer så mye med dagen din Nina Viola. Tante er kjempeglad i deg!

Denne karen som står og gjemmer seg her har jeg fått av mormor for ca 15 år siden. Den er jeg glad i. Duken som ligger på blomsterbordet må være minst 50 år gammel.


De nissene som ikke er i glass er også noen jeg har tatt med meg fra barndomshjemmet mitt.
Avslutter med dette bildet her, så får dere som er innom meg ha en flott 3. advent. Nå bærer det tilbake til køys...

8 kommentarer:

Line sa...

Så masse flott du viser fram her, Elin...
Du har no mange ting med deg vidare frå barndomsheimen som vitnar om både nostalgi og tradisjon:0)
Her i huset har det vore ein roleg dag.Broremann er i Sogndal med bestefaren og eine søskenbarnet. Onkelen skal spele fotball. Han reiste kl 08.00 og er heime att kl. 20.00...
Eg og Rakel har baka, pynta litt og spelt spel!! Frode er sjuk, så han har stort sett lagt rett ut i dag...
I kveld vert det klargjering av julekort og innpakking av gåver...Koseleg...
Klem

LISBETH---<-@ sa...

Hei! Koselig med saker som er knyttet så opp med sin barndoms jul, godt du tar vare på de.
Er viktig for de fleste å ivareta de gode juleminnene, jeg har heldigvis mange.Men godt også å kunne lage sine helt egne tradisjoner, ser på min egen snuppe, skal ikke så mange forandringer til før det blir protester,, vil helst ha det som det alltid har vært , hi hi.
Klem

Irén sa...

Hei Elin!

Takk for besøket. Ja, jeg synes den stripen var god jeg, hihihi (holdt på med julekortene samtidig (m/bilde), så den traff skikkelig godt).

Men du verden - jeg er ekstra glad for at du stakk innom på besøk slik at jeg fant veien til deg i dag: For maken til koselig innlegg du har laget om juletradisjoner. Tusen takk for at du deler med oss! Ble helt hensatt i minner selv jeg :-)

Litt artig - for tidligere i dag var jeg litt rundtom i huset og knipset - bl.a. litt juleminner. Jeg får se om det blir et innlegg av det eller ei.

Ha en fortsatt fin førjulstid!

Hilsen og klem fra Irén :-)

Hemma på Landet sa...

Kram gumman. Det ser ut som att du har en väldigt mysigt kök.:-)

BEA sa...

Hei, og takk for besøket.

Tradisjon er å videreføre, og det har du gjort ved å ta vare på alle de flotte tingene fra din barndom.
Nostalgi er en deilig ting :o))

Noe annet er ritualer, gjøre de samme tingene år etter år. Det blir slitsomt i lengden.

I år skal vi prøve dansk julemat, and.. er kjempespent på om vi vil like det.

Kos deg med juleforberedelsene.

A-mora sa...

Så mye minner du har om julepynten din. Både gode og litt vemodige minner. Det er koselig med tradisjoner.
Her i huset har vi måtte gi slipp på noen tradisjoer etter barna flyttet. Men sånn er det bare. Men jeg savner grøten med mandel i lillejulaften:)) Og pepperkakehuset og nissen som ikke kommer med pakker lenger:))
Jeg og har ting som må være på faste plasser i jula.
Jeg bruker og gå meg en tur på kvelden lillejulaften og se på julepyntet hus. Det er fast trad for meg.

BEA sa...

Tusen takk for din kommentar..
Det er så godt å vite at vi ikke er alene.. du aner ikke hvor mange mailer og telefoner vi har fått etter at vi gikk ut på nettsiden til butikken med vår historie.. det sitter bl. a. en bestemor der ute med et 2 år gammelt barnebarn med blodkreft.. æ gråt i flere tima.. det er så hjerterått, min sorg er blåbær mot det enkelte må kjempe med.

Det du beskriver er vårt liv.. det har gått slag i slag med sykdom og død de siste 15 år. Og vi ennå ikke om pappa blir frisk..

"Det er bestandig noen som har det verre enn meg, og derfor klager jeg ikke" pleide min eiegode mormor å si. Og det prøver jeg å leve etter, selv om det er tøft.

Ha en riktig fin adventshelg.

Mange varme klemmer og tanker fra meg.

liven sa...

God morgen:o)
Kjekt å se at det ikke bare jeg som er våken så tidlig:O)
koselige bilder hos deg som oser av julestemning:O)
Ha en fin søndag:O)