søndag 21. desember 2008

Gårsdagens julebrunch...

Den gikk over alt forventning.
Jeg grua meg fælt da. Som sagt tidligere, så hadde jeg invitert familie som jeg har sett to ganger i løpet av de ti siste årene. Så jeg satt jo lista mi ganske høyt. (fryktelig dumt av meg det der, men sånn er det bare)

Men min kjære hadde full kontroll over maten, og jeg over vasking, rydding og dekorasjoner:) Bordene og stolene var lånt på jobben til gubben i huset.

Min kjære danske ga søsteren min ansvar for å lage eggerøre, noe hun virkelig gjorde til gagns. Tro hun var litt redd for at noen ville gå sultne fra oss, for hun lagde eggerøre av 30 (!)egg tror jeg det var. Det ble en stående vits etter hvert, dette berget av eggerøre. Ogt selvfølgelig har vi igjen eggerøre til over nyttår:)
Lite bilder av maten. Det ble litt hektisk etter hvert, så jeg glemte helt å ta bilder. Men her ble det plassert etter hvert:)

Jeg hadde laget en gave til onkelen min. Jeg sydde en slik pute til han også.

Dette er som sagt tidligere, et bilde av hans mor (og min mormor da selvfølgelig) fra 1916, da hun var to år gammel. Dette er jo et bilde som vi fant i leiligheten etter pappa,så han hadde ikke sett det før. Jeg ønsket og overraske han. Men tror dere at jeg turte å overrekke den selv da? Jeg nei! Jeg sto og gjemte meg bort i kjøkkenet mens mannen leverte den. Og da den ble åpnet opp, ble alle stumme og tanta mi begynte å gråte for hun synes den var så fin, og tankene bak var så nydelig. Og jeg fikk en lang klem fra onkelen min, og han var slettes ikke så farlig lenger som han var da vi var barn. Og alle de 22 gjestene var enige om at jeg kunne slutte i jobben og starte for meg selv;)
Kanksje jeg da skal slå meg sammen med dama som har laget dette?

Tenk at det i min familie gjemte seg bort en med helt lik stil som meg!!! Helt utrolig. Var ikke dette flott? Jeg ble kjempeglad da jeg fikk det.
Da gjestene til slutt dro, etter å ha sittet i sånn ca 6 timer, var alle enige om at dette var et veldig bra tiltak fra vår side. Alle storkoste seg, maten var kjempegod (selv om det er masse igjen!! Typisk oss), og bursdagssangen ble sunget. Tenk at Nina valgte å komme til oss selv om hun hadde bursdag (noe som jeg ikke var klar over, for da skulle jeg laget en bløtkake)
Det ble også tatt en ordentlig inngrep i julekakene og julegodisen.
Og hør nå Tove!
Jeg fikk SÅ mye skryt av de brune pinnene. De forsvant:) Og delfiakaka med lakrisbåter var det beste de hadde smakt. Begge deler blir tradisjoner her i huset. Takk for oppskriftene Tove. Håper ryggen snart blir bedre.
I dag skal juletreet pyntes, og senere i kveld skal vi på lutefisklag. Min kjære danske får medisterkaker;)
Ha en flott 4 advent dere som er innom meg.

9 kommentarer:

Donka sa...

Merry Christmas and happy new year 2009

BEA sa...

Å kjære vene, æ blei helt rørt her.. og du som va så redd for den onkelen din.. herlig at dere fikk sånn kontakt etter alle disse årene.. Flott at du inviterte til den festen.. kanskje det kan bli mange flere etterhvert..

Har også en onkel som jeg ikke har hatt kontakt med annet enn i begravelser. Tok mot til meg og skrev et langt julebrev. Og tenk, så fikk jeg det koselige brevet fra ham. Satt og tutet her i halv time før jeg klarte å lese det.

He, he, ser for meg all den maten og panikken for at det skulle bli for lite.. man lærer aldri;o))

Du send dansken hit, så skal vi lære ham å ete både lutfesk og pinnekjøtt;o)))

Lykke til!!

Masse klemma fra mæ.

Line sa...

Hei, Elin!!
Så modig og flott tiltak:0)
Dette gjekk jo verkeleg over all forventning og er verkeleg noko du kan vere stolt av:0)
Innom for å ynskje deg og dansken din ei riktig god jul og samtidig takke for det flotte bloggvennskapet vårt...
Varm klem til deg, Elin...
Line

Flower Power sa...

Åhhh, så koselig dette hørtes ut!! Skikkelig rørende når alt blir så stemningsfullt og vellykket. Jeg har akkurat truffet igjen min fetter som jeg var så glad i som barn. vi har ikke sett hverandre på over 30 år!!!....og så viser det seg at vi er så like, og har så mye å prate om. Skikkelig koselig altså!
Nydelig pute du hadde sydd til onkelen din, ikke rart han ble glad..... en gave med sjel.

Ha en riktig GOD JUL Elin!! Og takk for alle superhyggelige hilsener du har lagt igjen hos meg:)))
Stoooor klem.

Lykkehuset sa...

Et skikkelig herlig innlegg. Tenk at det gikk så bra da:-) Var ikke så farlig alikevel:-)
Ønsker deg og dine en riktig god jul! Klem Beth

HildeS. sa...

Ønskjer deg og dine ei fin og koseleg julehelg:)
Klem H.

irina /Alex sa...

Tkk for hilsninger.
Er helt bra nå !! bare syk i hodet, men det er jeg til vanlig å !!! Ha ha.
herlig brunsj da !! hørtes kjempekos ut.
Håper du har hatt en flott jul !!
Klem

Irén sa...

Hei på deg Elin!

Hellandussen, skal si dere trødde til ja,. Imponerende! Ikke rart at alle koste seg :-)

Rørende å lese om deg og onkelen din! Veldig fint gjort :-)

Ønsker deg og dine en fortsatt god romjul!

Gamlå sa...

Heisann

Det er Gamlå som er innom en tur og som har sittet og lest og kost meg med dine siste innlegg!!

Vil med det samme si takk for det gamla og Godt Nyttår.

klem fra Gamlå