mandag 17. november 2008

Årets første pepperkaker...

Følte meg effektiv da jeg kom hjem fra jobb i dag. Så jeg fant ut at jeg ville steke julens første pepperkaker.

Er det ikke rart at første brett alltid blir dårlig?

Enten blir de for tykke, elle stekt for lite eller så blir de brent. I mitt tilfelle så var det de største peppekakenehjertene som ble en smule rare. Men så får det bare være.
Se Tove! Jeg visste at jeg ville få bruk for den tråden;)

I går så orket jeg ikke begynne med tomatsilden. Så den gjorde jeg også ferdig i dag. Farmor har allerede begynt å drømme om den sier hun. Men hun vet også at hun ikke får noe før til desember i hvert fall.

Er sannelig ikke helt sikker på hva jeg gjør med den tomatsilden som gjør den så spesiell.
Min tomatsild er som følger:
3 kryddersild (som jeg legger i melk over natten
1/2 dl eddik 7 %
1/2 dl olje
1/2 dl tomatpure
1 1/2 dl sukker
dill og hvit pepper etter ønske
Jeg koker opp sausen da, og det skal man vel egentlig ikke gjøre. Men første gangen jeg lagde den så gjorde jeg det ved en feiltakelse, og da fikk jeg så mye skryt, at jeg ikke tør å la være:)
Litt småpynting må jo til da. De små hjerten skal jeg henge i kjøkkenvinduet. De to store skal henge i noen andre vinduer eller hylle. Har ikke helt bestemt meg enda. Men jeg fikk ikke lov til å henge de opp enda. Kan ikke skjønne hvorfor:)

Avslutter med et bilde av pepperkakeformene mine som jeg har puttet i et norgesglass.

Synes det er veldig dekorativt.
Ha en flott kveld videre du som er innom meg...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor kan du ikke lage sjokoladekake istedenfor..og feks ta med på jobben???

Line sa...

Mmm, dette såg godt ut:0)
Så flink du har vore!!
Har ikkje komt i gang med julebaksten enno, men har i alle fall fått bestilt julekorta;9)
Tomatsilda såg spennande ut, kanskje den vert utprøvde her!!
Klem til deg

Gamlå sa...

Heisann

Så flink du er!! Likte snorene du har tredd i kakene.

Sild er det bare jeg i huset som spiser her, men jeg tror jeg vil teste ut oppskriften din så kanskje jeg får gubben også til å spise sild!!

Ha en fin kveld

klem fra Gamlå

vårt lille hjem sa...

Du er virkelig effektiv! Både pepperkakene og tomatsilda ser kjempegode ut. Min kjære lager tomatsild til oss, kanskje eg kan tipse han om oppskrifta di;) Ønsker deg en fin kveld!

Livet er heeerlig sa...

Oi oi så flink du er med tomatsild. Der backer jeg ut :)
Det er ikke vanskelig å lage vesker. Jeg har alltid trodd det, og har utsatt prosjektet lenge... Men en kveld her prøvde jeg meg bare frem. Jeg har ikke noe mønster, bare så på noen bilder. Det tar selvfølgelig litt lang tid første gangen. Og så prøvde jeg meg på et billig stoff først... Hopp i det, jeg er ekspert på å utsette ting. Men nå har jeg lært hehe
Ha en strålende flott torsdag
*Siv*

Line sa...

Er berre innomfor å ynskje deg ei super helg og sei at det ligg ei lita oppmerksomheit til deg inne hos meg:0)
Klem Line

Tove sa...

Hei! Så kjekt å oppdage ein ny blogg! Takk for at du deler tomatsildoppskrifta med oss! Har ei farmor som har spesialisert seg på det, og forsyner oss alle med sild til jul. Likevel trur eg at eg skal prøve oppskrifta di, høyrest så spennande ut å koke opp tomatblandinga.... Ha ein fin kveld!