lørdag 29. november 2008

Min julete stue..

Det er ikke til å komme bort i fra at julen hos oss er rød. Ser meg rundt i Blogglandia og det er så mange flotte julehjem i hvitt og sølv. Men her blir det rødt, sølv, gull, zink og hvite engler:)
Jeg har sagt tidligere at jeg skulle vise noen bilder fra min halveis nyoppussede stue. Med halvveis så mener jeg at den var ganske ferdig i lang tid. Men så er det alltid småtterier igjen som bare drøyer og drøyer. Men nå fikk vi endelig tatt oss sammen og jeg må si at jeg er strålende fornøyd.

Vi har malt ferdig veggene. Elsker denne fargen. Bildelister er kjøpt inn og hengt opp. Et par av rammene skal jeg spraymale hvite, ellers så har jeg tenkt til å mikse svart og hvitt,

Denne hylla bestilte jeg hos frøken Engstrøm. God jul skiltet er kjøpt på Himmelrommet, metallskiltet kjøpt til en tier i Danmark og det andre hjertet har jeg lagd selv.

Jeg har ønsket meg en slik hylle lenge og nå har jeg endelig en. Og jeg julepyntet den med en gang. Synes selv det ble kjempekoselig.

Endelig har vi fått blomsterhyller under vinduene. Fikk selvfølgelig ikke de jeg ville ha. Ikea er alltid utsolgt for det jeg vil ha. Men må si meg veldig fornøyd med resultatet for det. Rammen er fra Lisbeth Dahl, og bildet inni er et gammlet julekort fra 1993. Synes motivet var så fint. Lagde meg også en telysestake av et norgesglass og sandakeform. Moro med sånt en lager selv. Rullen som ligger her er juleevangeliet som jeg printet ut fra nettet og laget til arket "gammelt".

Et bilde fra den andre nye blomsterhylla. Jeg har rett og slett ikke rukket å henge opp julestjerner i vinduet enda. Lysene her har jeg gjort på samme måte som juleevangeliet. Teksten er "En romjulsdrøm". Synes den er så nydelig.

Siden jeg drar til Tallinn i morgen tidlig så tok vi første advent på forskudd. Adventsstaken i år er et zinkfat fra Himmelrommet samt tall og hjerte fra samme sted. Madonnaen har jeg kjøpt på Zanz.

Vår tradisjon er at jeg leser opp adventverset når jeg tenner lyset. Det har fulgt meg gjennom hele barndommen så det må gjøres.
"Så tenner vi et lys i kveld.
Vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv
og oss som er til stede.
Så tenner vi et lys i kveld.
Vi tenner det for glede."


Putene er sydd i dag, bortsett fra den ene store. Måtte ha juletrekk:)

En dekorasjon som jeg har laget. Zinkfatet er fra Himmelrommet og sølvkula er fra Snoka. Den andre julekula er arv etter mamma og pappa og betyr veldig mye for meg. Kongekrona er kjøpt i Danmark.
I sølvfatet ligger litt gammelt og litt nytt. Selv synes jeg glassfatet med akevitt og banalikør ble flott. Perlekjedene har jeg laget selv. Tusen takk Julia;)

Denne bibelen fikk min mormor i konfirmasjonsgave. Den er fra 1916. Føles veldig spesielt å ha den. Inni boka lå en presset blomst. Tenk om den er like gammel som bibelen?

Så har min kjære vært snekker i dag. Han har snekret sammen en fot som jeg er strålende fornøyd med. Hadde noen gamle planker liggende som han brukte. Jeg likte selvfølgelig veldig godt at det ser gammelt og slitt ut.
Nå er det sånn da at jeg har enda fler bilder. Og jeg er ikke en gang halvferdig med pyntingen:) Men jeg får gi meg for denne gang.
Jeg skal være på Gardermoen klokka seks i morgen tidlig så nå skal jeg snart krype til køys. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke får hilst på dere, men må ta det igjen når jeg kommer tilbake.
Mannen her i huset gleder seg til å være gressenkemann.
Ha en flott helg videre folkens!

9 kommentarer:

Line sa...

Så koseleg stova di vart, Elin:0)
Eg har ikkje komt så langt ennø, men adventsstakane, stjerna og staken er i alle fall på plass...
God tur til Tallin og kos deg masse masse...
Varm klem, Line

Gamlå sa...

Nydelig jeg er målløs så fint dere har fått det. Kunne godt tenkt meg og vært hos dere og kjent den gode hjemme følelsen som du her viser:)

Kos deg masse i Tallin og Gamlå gleder seg til å høre om hvordan du har hatt det!!

Stor klem fra Gamlå og Nemi som ligger så fornøyd ved min side iført sin ny innkjøpte truse:)

Hemma på Landet sa...

Mysigt.:-)

Farmendamen sa...

Så koselig julestue Elin!
Håper du har en fin Talinn tur og jeg er spent på å høre fra reisen og om du har funnet noe lin!!
Førjuleklem fra Farmendamen

Alex sa...

Så koslig dere har fått det til jul. Håper dere hadde bra på tur ?

må få vite når dere får høre noe nytt om Colombia er du snill !!!

Klem

Lykkehuset sa...

Så koselig og julete det er hos deg!!! Elsker denne tiden!!! Takk for hyggelig kommentar på morraskvisten også! Ha en flott adventstid! Stor klem fra Beth

BEA sa...

Hei, og takk for kommentarer.

Vi bor i Hjørring, Sønderborg er vel i sør, ikke??

Så koselig inne hos deg. Heldig er du, som har arvet så mange flotte ting.

Ha en flott adventshelg.

Irén sa...

Hei på deg Elin!

Tusen takk for veldig koselig hilsen hos meg! Det er litt morsomt med den der "likheten" du nevner. Faktisk en hel del som synes det samme. Ikke at jeg ser det selv, men det er kjekt :-)

Så flink du er til å skape julestemning da! Alltid trivelig å svinge innom her!

Fortsatt fin adventstid :-)

Klem fra Irén

Mia sa...

Det er jo ikke noe som sier JUL på samme måten som fargen rødt! Og koselig var det blitt i stuen din med all den vakre pynten og med innslag av rødt.

Jeg regner med at du hadde en fin tur til Tallin... der er det veeeeeldig lenge siden jeg var sist, men et koselig reisemål er det.