tirsdag 7. oktober 2008

Ingen jul uten...

grevinnen og hovmesteren


tre nøtter til askepott

reisen til julestjernen

og Disneys julekavalkade

Jeg er julegal! Koser meg glugg i hjel med pynting og pepperkaker, juleverksted og epleskiver (dansk tradisjon - det er ikke epleskiver men likner vel på munker), julebord og julegløgg, julegaver og julegavepakking, nissegrøt og ribbe, "Hjelp, vi har juleferie", "Alene hjemme 1 og 2 og 3" og "Julenissen 1 og 2 og 3" og...
Ok skjønt poenget?
Tror jeg har sagt tidligere, men i år så har jeg lyst til lage noen gaver. Må seriøst sette meg ned å finne ut av noe, for tiden går.
De siste årene så har jeg hatt rødt og gull som farger. Føler at det kræsjer litt i forhold til smaken min nå. Men rødt kommer jeg ikke forbi. Kjøpte meg nye julegardiner i fjor. Helt enkle røde. Så er det jo ikke til å komme bort i fra at jula er rød. Så det blir den nok i år også:)
Også gleder jeg meg til en kopp eller tre av dette. Inntylla i et pledd foran tven med en god julefolm og levende lys på bordet. Og min kjære ved min side...

Mmmmm....
Enkelte ting må jeg også bare bake til jul. Jeg pleier å gi bort kjeks og kaker, så det blir alltid noen porsjoner her. Brodern må ha krumkaker. Og svigermor i Danmark må ha delfiakake. Og farmor får alltid smaksprøver på alle sortene jeg lager siden hun ikke lenger klarer å bake.
Vi pleier også holde et juleverksted for barn av familie og venner. Vi låner dem siden vi ikke har noen selv ennå. Da lager vi julepynt og pepperkaker. Dette er blitt en tradisjon og alle venter på at tante og onkel (eller filletante og filleonkel) skal holde juleverksted.
Jeg kunne pratet om jul og tradisjoner i en evighet. Men som mannen her sier, det er fremdeles en stund til jul da, så jeg har god tid til å prate om det seinere også.
Men lurer litt her.
Hva slags tradisjoner har dere når jule står ved døra vår?
Ha en flott kveld videre folkens!
Kanskje på tide å få sendt ønskeliste til denne karen snart?;)O

5 kommentarer:

Christel - Bakketun sa...

Åhh nå kjenner jeg at jeg allerede gleder meg til Tre nøtter til Askepot :) Ligge på gulvet forran peisen å se alle juleklasikerene men en kopp kaffe å julemarsipan!!!

A-mora sa...

Jeg elsker og stelle i stand til jul. jeg har ønsket jeg har hadd en haug med barn på desember for jul og barn hører sammen. Du er heldig som får låne barn. Jeg savner nissen på julaften og jeg. Enda det er mange år siden barna sluttet og tru på han. Har begynnt og kjøpe julegaver og planlegge hva som skal gjøres til jul. Ha en fin førjulstid.hihi.

vårt lille hjem sa...

Det ligg ei lita utmerking til deg på bloggen min, berre scroll nedover til du finn eit rosa hjerte:)

. sa...

Heisann
Du kan få frem jule følelsen du:) hva er julen uten de filmene som du viser her!!! Må bare ha med meg noen av dem , JA!!

Liker veldig godt rød julepynt og som deg så kommer nok den til å følge meg lenge!!

Nissen er jeg sikker på kommer til en som er så snill og god som deg:)
ha en fin kveld
klem fra Gamlå

Line sa...

Så fint juleinnlegg:0)
Kjenner julekjensal kjem krypande...
Vi pleier å arrangere julebrunch for familie og vener mot slutten av romjula:0) Koseleg tradisjon der vi har god mat, liv og røre og ein unik måte å samle dei vi bryr oss om på.
Til tross for at mine no er 6 og 9 år, så trur dei heldigvis fullt og fast på julenissen.
Vi har eigen nisse på låven vår og, som vi brukar å få treffe og overlevere julegåveliste.