lørdag 25. oktober 2008

En lørdags morgen med minner....

Tusler opp og setter på varmepumpa og kaffen. Drar frem kameraet og knipser noen bilder sånn her og der. En tanke har slått rot.
Setter meg så ned og logger meg på. Leser oppdateringene til dere på bloggrollen min, og blir rørt til tårer over innlegget til Line "Kvardagsliv i Storemyra". Tusen takk for at du er til lille venn. Jeg føler meg beæret over å ha blitt kjent med deg.

Jeg har lest flere steder her inne hvor dere har skrevet om ting som betyr noe for dere og som dere har hatt med dere helt fra dere var små.
Jeg har tenkt og tenkt, for det er jo en veldig koselig ting å blogge om.
Men jeg har ikke en ting som har fulgt meg. Jeg kunne sagt snoopey som jeg fikk i dåpen min. Men den forsvant når pappa flytta. Eller julenissen som jeg fikk da jeg var liten av mormor. Denne var veldig gammel. Den pleide å stå i senga mi og hilse meg velkommen. I sin tid så sto den i et butikkvindu på Grünerløkka. Den ville vært godt over hundre år gammel hvis den hadde eksistert lenger. OG kanskje det er noen der ute som faktisk har funnet den. Kanskje den ramlet av flyttelasset mitt. Denne var jeg veldig glad i, men ble borte for meg da jeg flytta sist gang. Mye snørr og tårer har rent her ja, da jeg skjønte at den var forsvunnet.
Mange av tingene vi har hjemme er ting vi har arvet. Ting som har fulgt meg fra barndomshjemmet mitt og som jeg har mange minner om. Nå da begge foreldrene mine har gått bort så betyr disse tingene veldig mye for meg, og det gir meg en god følelse av å ha dem rundt meg.



Sminkebordet arvet vi i sin tid etter tanta til mamma. Det sto alltid i gangen hjemme. Da jeg og mannen flyttet så spurte jeg pappa så pent om jeg ikke kunne få det. Jeg har pusset det selv, da det opprinnelig var i lyst tre. Men så ble det fint også da. Lysestakene i messing er også arv etter pappa og svigerfar.



Her har jeg laget et lite "bilde" av restesølv får jeg vel kalle det. Synes det var synd at det skulle ligge gjemt bort i en skuff hvor ingen fikk se det. Fikk ideen i et interiørblad og er faktisk ganske fornøyd. Her er blant annet skjeen som jeg fikk i dåpsgave og gaffelen som mamma i sin tid fikk i dåpsgave. Lysestaken husker jeg alltid hang i stua. Til jul ble det hengt en engel under den. Denne engelen har jeg også fått med meg på lasset og den kommer opp nærmere jul. Kanskje det er den som har gjort at jeg er blitt så fascinert av engler.


Tallerkenhylla har vi fått fra svigermor. Den var opprinnelig blå men jeg har malt den hvit og gjort den mer gammel:) I den står det også mange ting som vi begge har arvet.
Tallerkenen med kattene husker jeg at jeg og søsteren min kranglet om å få spise av. Brodern var litt for liten til å være med i krangelen:)



Blomsterbordet her brukte pappa til telefonbord. Og kista under hadde han papirene sine i.

Dette servicet begynte mamma og pappa å spare på da de giftet seg. Husker det ble brukt til spesielle anledninger som bursdager og jul. Dette servicet er verdifullt for meg.



Jeg har fått med meg et par ting som jeg gleder meg ti å ha inne på det fremtidige barnerommet. Bildet har fulgt meg så lenge jeg kan huske. Og boka ble lest da jeg skulle sove.

Jeg kunne vist dere så mye mer, men det får holde for denne gangen.
Nå må jeg hive meg rundt her. Får middagsgjester i dag og har en million ting jeg skulle ha gjort.
Ha en flott helg folkens så må jeg hilse på dere seinere.
Helgeklem!

5 kommentarer:

ceciliegrut sa...

Mmm.. lurer på om sminkebodet ditt er helt likt mitt? Så fint det var i hvitt!

Gamlå sa...

Heisann. Ja nå har jeg kost meg med det lange innlegget ditt. Her var det masse fint, og som du sier betyr også spesielt mye for deg/dere.

Datteren min Kaja ønsker seg et slikt sminkebord så det er det jeg titter etter nå jeg er en sjelden gang på loppemarked, og det er sjeldent det!!

Selv har jeg lite igjen fra barndommen. Min mor sa at vi måtte hente tingene våres da hun flyttet fra huset til leilighet. Hvis ikke så kastet hun tingene. Jeg trodde hun tullet, og det gjorde hun ikke, snufs snufs. Jeg skulle hørt på henne da hun sa det, men gjort er gjort.

Ha en fin lørdag.
klem fra Gamlå

A-mora sa...

Hei! Nå har jeg kost meg med innlegget ditt over minner du har fra barndommen. Så mange fine minner og ting du har. Synd du har mistet nissen.

Ha en fin søndag

Mia sa...

Det er jo kjempehyggelig med ting med historie, med affeksjonsverdi og ting med gode minner. Et hjem er ikke et hjem uten slike, synes jeg. Og du har mange koselige ting rundt deg som betyr noe spesielt for deg. Slikt er hyggelig.

Hyggelig var det ptså å få den koselige awarden fra deg for en stund tilbake. Jeg beklager at jeg ikke har fått takket for den tidligere (har vært bortreist en god del i det siste) men jeg setter virkelig pris på den. Jeg har skrevet en kommentar til det aktuelle innlegget også, så ta gjerne en titt.

A-mora sa...

Tusen takk for gode tips.
Jeg glemte i sta når jeg var inne til deg og si at jeg syntes det var rå tøft og ha sølvbestikk i ramme. Kan hende jeg hermer etter deg der. Har så mye sølv som vi har arvet en ting av.
Jeg skal se den nye serien som begynner på tv2 no.